04: So That You Can Live (For Shirley)

25 March, 2016 - 15:30
KASKcinema

 

Followed by a DISSENT! talk with Ann Guedes (Cinema Action) and Steve Sprung (Cinema Action, Poster Collective).

DISSENT! is an initiative of Courtisane, Auguste Orts and Argos, in the framework of the research project “Figures of Dissent” (KASK/Hogent).

So That You Can Live (For Shirley)

Cinema Action
,
UK
,
1981
,
16mm
,
83'

So That You Can Live kwam voort uit The Social Contract, een project dat werd opgestart door het Cinema Action collectief in het midden van de jaren 1970. Terwijl ze aan het filmen waren in Treforest, Zuid-Wales, ontmoetten de filmmakers Shirley Butts, een vakbondsafgevaardigde die de staking voor gelijk loon voor vrouwen leidde. Gedurende de vijf jaren die volgden documenteerden ze de impact die de globale economische veranderingen hadden op haar en haar familie. Zoals Marc Karlin opmerkte, is So That You Can Live “een film in en over overgang – van de stad naar het platteland, van tewerkstelling naar werkloosheid, van de ene generatie naar de andere, van macht naar machteloosheid.” “So That You Can Live (For Shirley) van Cinema Action is de belangrijkste Britse onafhankelijke film sinds Nightcleaners van het Berwick Street Film Collective. Het is in vele opzichten een erg simpele film, over een familie in een vallei in Zuid-Wales waar de gemeenschap op vijf jaar tijd – de periode waarin de film werd gemaakt - hard getroffen werd door de destructieve sociale gevolgen van de sluiting van de mijnen en fabrieken, en de werkloosheid die daaruit voortvloeide... De film is traag en erg mooi opgebouwd en ontplooit een krachtige poëtische en gevoelsmatige diepgang en lucide intelligentie. Op die manier wordt de film een vurig pleidooi om de stem van het geweten weer te laten horen binnen de arbeidersbeweging. Om het woord en het idee weer op te nemen in onze woordenschat, zoals dat het geval was voor vorige generaties. Om ons allen aan te sporen rondom ons te kijken en in de verschijningen en vormen van onze omgeving te zien wat ouders en grootouders vertellen aan diegenen die vragen stellen over wat nog niet zo lang geleden gebeurde, de geschiedenis van het Levend geheugen.” (Michael Chanan)