Laar

Jacques Faton & Alpha Gano
,
BE, SN
,
2011
,
video
,
colour
,
15'

Panoramische portretten van geïmproviseerde voetbalvelden en sloppenwijken in Keur Masaar/Malika, aan de rand van Dakar. Een inwoner van de wijk geeft commentaar. Beelden en ‘hors champs’ van deze voetbalgelegenheden, die alomtegenwoordig zijn in de Senegalse gemeenschap.

Commentary

Robert Cambrinus
,
AT
,
2009
,
video
,
colour
,
15'

Een persiflage op de functie van de audiocommentaar die de meeste DVD-publicaties siert. In de loop van de film, die draait rond de identiteitsconflicten van een moslim die zich heeft gevestigd in Engeland, becommentarieert de filmmaker het creatieve proces van het project. De subversieve permutaties van film en commentaar, interpretatie en deconstructie, openen nieuwe perspectieven op fictionalisering. 

Brune Renault

Neil Beloufa
,
FR
,
2009
,
video
,
colour

Brune Renault is een soort fictie in loop die zich afspeelt in een in vieren gedeelde auto op kleine wielen – eigenlijk een sculptuur. Omdat de auto opengemaakt is, kunnen we onmogelijke camerashots produceren. Ik wou de auto ook openhalen om een illusie van beweging te creëren, wat op zich een paradox inhoudt. De sculptuur muteert in een functioneel object (een échte auto) van zodra de kijker zich overgeeft aan de fictie. Daarna wordt de fictie verlaten en muteert de video in een document over de hedendaagse kunstsculptuur. Onmogelijke camerashots die de coupages van de auto tonen, hadden de fictie eigenlijk moeten verraden – maar de kracht van fictie is nu eenmaal moeilijk te breken.” (NB)

Stardust

Nicolas Provost
,
BE
,
2010
,
video
,
colour
,
20'

Stardust vormt het tweede deel van de trilogie waarin Provost de grenzen van fictie en realiteit aftast door het dagelijks leven te filmen met een verborgen camera. De beelden worden geconverteerd tot een fictiefilm middels het gebruik van cinematografische en narratieve codes uit de Hollywoodfilm. Het eerste deel van de trilogie, Plot Point (2007), verpakte de bedrijvigheid rond Times Square (New York) in een thriller. In Stardust verplaatst Provost zijn camera naar Las Vegas. Hij gebruikt de illustere en ambigue macht van die gokstad om het alledaagse leven in een spannend misdaadverhaal te veranderen. Hij laat zelfs echte Hollywoodsterren zoals Jon Voight, Dennis Hopper en Jack Nicholson figureren. 

Accepting the Image

Karel De Cock
,
BE
,
2010
,
video
,
colour
,
18'

Accepting the Image toont New Yorkse vrouwen, hun levensstijl en de manier waarop ze worden weergegeven in de media. Portretten van Alynn, Lindsey en Holly, drie jonge vrouwen die hun droom in de stad komen waarmaken, benadrukken de duale relatie tussen fictie en realiteit. Terwijl ze hun dromen en verwachtingen met ons delen, vertellen ze wat New York voor hun betekent en waarom ze naar de stad trokken. Hun idee van de stad blijkt te versmelten met het beeld dat hun favoriete films en televisieseries ervan ophangen.