Detroit

Amir Yatziv
,
IL
,
2009
,
video
,
colour
,
13'

De titel van dit werk – onderdeel van een installatie – verwijst naar een trainingskamp van de Israëlische krijgsmacht, gelegen in het zuiden van het land. Is het toeval dat het werd vernoemd naar de Amerikaanse stad Detroit, ooit een bruisende metropolis, nu vervallen tot een soort spookstad? De Israëlische versie van “Detroit” is een simulatie van een Palestijnse stad, gebouwd om militairen voor te bereiden op gevechtssituaties, inclusief figuranten die dienen als levende doelen. In de video wordt de plattegrond van het kamp voorgelegd aan een aantal niets vermoedende stadsplanners. Fictie wordt getoetst aan realiteit, simulatie wordt onthuld als fantasie. 

Vidéocartographies: Aïda, Palestine

Till Roeskens
,
FR
,
2009
,
video
,
colour
,
46'

“Ik heb inwoners van het Aida kamp in Bethlehem gevraagd om kaarten te tekenen van wat ze rond zich zien. Het tekenproces en de verhalen bij die subjectieve geografieën werden opgenomen op video. In zes hoofdstukken, die ook kunnen worden beschouwd als op zichzelf staande kortfilms, ontdek je beetje bij beetje het vluchtelingenkamp en de omgevende buurten, je volgt de routes van enkele personen en hun pogingen om te kampen met de staat van beleg waaronder ze leven. Een hommage aan wat ik ‘verzet via omleiding’ (résistance par contournement) zou noemen, in een tijd waarin verzet op zich onmogelijk lijkt te worden.” (TR) 

Journey 110

Khaled Jarrar
,
PA
,
2009
,
video
,
colour
,
12'

Tal van Palestijnen die van de Westelijke Jordaanoever Jeruzalem willen bereiken zijn aangewezen op een 110 meter lange rioleringstunnel onder Beit Hanina (een Palestijnse wijk in Oost-Jeruzalem die volledig is afgezet met muren en checkpoints). Deze video is het relaas van een doortocht, wadend door de duisternis op zoek naar het licht aan het einde van de tunnel. “De Reis van Licht’ wordt vaak beschreven als een vredevolle tocht door een intense duisternis in de richting van een nauwe lichtopening. Het is ook een welbekend leitmotiv in film en televisie, als een passage van stervende of schimachtige personages naar de hemel of de ‘andere kant’. Het is de passage door deze 110 meter die de schimmen onderscheidt van de engelen.” (KJ)