Komal Gandhar (A Soft Note on a Sharp Scale)

Ritwik Ghatak
,
IN
,
1961
,
35mm
,
b&w
,
134'

Ritwik Ghataks filmische reflectie op zijn betrokkenheid bij de Indian People’s Theatre Association draait om een groep jonge leden van een rondtrekkend theatergezelschap die een blind geloof hebben in de politieke kracht van kunst. Zoals vele andere van Ghataks films roept Komal Gandhar de ervaring op van de verdeeldheid waar het Bengaalse volk onder leed na de opdeling van Brits-Indië in 1947 en de massale ontheemding die dit gedurende de daaropvolgende decennia veroorzaakte. De film onderzoekt, in Ghataks woorden, de “hartverscheurende saga van ontaarding, vervreemding en ontworteling” die de “eeuwige thuisloosheid” en de “verwoeste psyche” van Bengalen na de opdeling karakteriseert. De titel, ontleend aan een gedicht van Rabindranath Tagore, verwijst naar een muzieknoot die voor Ghatak de hoop op eenmaking oproept, waaruit ook het aanhoudende gebruik van oude huwelijksliederen voortkomt.

I consider Ritwik Ghatak’s Komal Gandhar the best film made in India today. I honestly feel that if there were a dispassionate audience and if every filmmaker in India was asked to give one film from his entire career, and they all sent their best films, I would give Komal Gandhar. Nobody would be able to match the kind of quality and level that he has achieved in that film. It is just incredible, what he has done in that film. For him it is no more a question of either recording reality or constructing space in that manner. In this sense, Ritwik Ghatak was probably the first filmmaker who introduced the idea of epic.” (MK)

 

Bengali with French & German subtitles