06: Fisher / Tiven / Hugonnier / Brutmann & Efrat

4 April, 2014 - 19:30
SPHINX
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

Production Stills

Morgan Fisher
,
US
,
1970
,
16mm
,
11'

Zoals de titel aangeeft bestaat deze film uit een reeks ‘production stills’ van een film die nooit werd gemaakt, maar tezelfdertijd de film is die we bekijken. Het is een 11 minuten durende opname van een muur waarop een hand regelmatig een nieuwe polaroidfoto ophangt. De polaroids tonen de crew tijdens het filmen en het synchrone geluid laat ons in ‘real time’ meeluisteren naar het gepraat en het zoemen en klikken van de polaroidcamera. De kijker kan anticiperen op de komende foto’s en na verloop van tijd gezichten koppelen aan de stemmen die hij hoorde.

A Third Version of the Imaginary

Benjamin Tiven
,
US
,
2012
,
DCP
,
12'

De archivaris van het beeldarchief van de Kenya Broadcasting Corporation leidt ons doorheen stapels videobanden; hij is op zoek naar een specifiek beeld en speurt tussen papieren en labels van potentiële cassettes. Een voice-over stem spreekt in Swahili over de intrede van de videotechnologie in Kenia en de impact hiervan op het archiveren van historische televisiebeelden. Video maakte de productie van beelden goedkoper, maar de materiële kost van de massa tapes veroorzaakte een grote druk op het opslaan ervan: om op banden te besparen heeft de omroep evenveel uitgewist als opgenomen. Even later bouwt de medewerker een opbergkast om tot een geïmproviseerde bioscoop om enkele 16mm films uit het archief te bekijken. De voice-over verschuift simultaan, van video naar film, en naar het taalkundige probleem van het woord ‘beeld’ in Swahili.

Ariana

Marine Hugonnier
,
UK
,
2003
,
16mm
,
19'

Ariana vertelt het verhaal van een filmploeg die de Pandjsher Vallei in Afghanistan gaat bezoeken. Die plaats werd in de klassieke Perzische poëzie omschreven als een paradijselijke tuin en was door het ondoordringbare karakter van de vallei en het vruchtbare landschap afgezonderd van de rest van het land. Daardoor werd de plek een voedingsbodem voor onafhankelijkheid en verzet. Hugonniers film reflecteert over hoe de eigenschappen van een landschap helpen om haar geschiedenis te bepalen. Wanneer de film crew er niet in slaagt om de vallei te filmen vanuit de omliggende Hindu Kush bergen, wordt Ariana het verhaal van een mislukt project. Het doet ons nadenken over het ‘panorama’ als strategisch overzicht, als een cinematografische camerabeweging, en over zijn oorsprong als massa-entertainment in het pre-cinema tijdperk.

Journal

Sirah Foighel Brutmann / Eitan Efrat
,
BE
,
2013
,
DCP
,
16'

Journal bevat drie tijdslagen in één beeld. Allereerst is er de ‘handheld’ camera die langs een reeks foto’s van officiële bezoeken aan het Yad Vashem Holocaust History Museum in Jeruzalem beweegt. De geportretteerde hoogwaardigheidsbekleders kijken op hun beurt naar één van de iconische beelden van de holocaust, gemaakt door de Amerikaanse soldaat H. Miller. Net als in hun vorige werk Printed Matter ligt fotografisch archiefmateriaal van de vader van Sirah Foighel Brutmann aan de basis van deze film. André Brutmann (1947-2002) werkte als freelance persfotograaf in het Midden-Oosten en legde tussen 1986 en 2000 vaak de officiële bezoeken aan Yad Vashem vast. Journal is een veelgelaagd werk waarin wordt gespeeld met tijd, beweging en ‘point of view’. Er heerst stilte: enkel de ademhaling van de cameraman is te horen.