12: Sarah Vanagt / Chris Marker & Leo Hurwitz

5 April, 2014 - 20:00
PADDENHOEK

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

Élevage de poussière / Dust Breeding

Sarah Vanagt
,
BE
,
2013
,
video
,
47'

Hoe waardevol zijn beelden als getuigen van een conflict? Spreken zij de waarheid, vormen zij een bewijs? In Élevage de poussière/ Dust breeding stelt Sarah Vanagt vragen bij een van de meest pijnlijke hoofdstukken uit de recente Europese geschiedenis: de oorlog in het voormalige Joegoslavië. Het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag heeft de gruwelijkheden ervan haarfijn gedocumenteerd. Vanagt vertrekt van een eenvoudige handbeweging: een potlood over een stuk papier op een voorwerp. Dit proces van frottage in de rechtszaal in Den Haag leidt tot een verslag dat peilt naar feiten en herinneringen, naar de beelden die zij oproepen, naar de materiële bewijzen van het geweld en naar de interpretatie van dit alles. Deze film is een microscopische blik op wat details zijn en op de beelden die zich achter andere beelden verschuilen. Het resultaat vraagt een andere manier van kijken.

Le regard du bourreau (Henchman Glance)

Chris Marker & Leo Hurwitz
,
FR, IL
,
2008
,
video
,
32'

Een plichtsgetrouwe update van een onwettig document dat ons een crimineel toont die geconfronteerd wordt met beelden van de misdaad. Op een nacht in april 1961 documenteert Leo T. Hurwitz, de Amerikaanse regisseur die verantwoordelijk is voor de meerkanalige opnames van het proces tegen de nazi-officier Adolf Eichmann, heimelijk een buitengewone avondlijke zitting voor het hof van Jeruzalem. Voor de eerste keer werd Eichmann geconfronteerd met beelden van de holocaust. Naast de films die eerder vertoond werden in 1945-1946 tijdens het proces van Neurenberg, kreeg Eichmann ook Nuit et brouillard (Alain Resnais, 1956) te zien, een van de eerste documentaires over de concentratie- en vernietigingskampen van het nazi-regime. Bijna vijf decennia later, in een reactie op de Franse mediacontroverse rond Eyal Sivans film The Specialist (1999), downloadde Chris Marker, regieassistent voor Nuit et brouillard, hurwitz’s beelden van de online video archieven van het Eichmannproces en voegde ontbrekend geluid en tegenshots van Nuit et brouillard toe aan het archiefmateriaal, met de digitale interventie Henchman Glance als resultaat.

Na de screening volgt een gesprek met Sarah Vanagt & Tobias hering in het kader van de boekvoorstelling van ‘Der Standpunkt der Aufnahme – Point of View: Perspectives of political film and video work’ samengesteld door Tobias Hering.