18: Arthur / Sala / Ghammam

2 April, 2017 - 18:15
Sphinx cinema

 

 

SELECTIE 2017

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

 

In the presence of Rebecca Jane Arthur & Fairuz Ghammam.

 

Ready-mades with Interest

Rebecca Jane Arthur
,
UK, BE, AT
,
2017
,
HD
,
27'

Toen de filmmaker in Wenen een concertticket uit 1967 vond, zette dit haar op een muziekhistorische tocht in Oostenrijk die haar uiteindelijk zou leiden naar haar thuisland, Schotland. Terwijl ze de informatie op het ticket en de geschiedenis er achter volgde, ontving ze een brief van haar vader die noopte tot een breder onderzoek naar de sociopolitieke achtergrond van de muziek die tijdens die nacht werd gespeeld. In een uitgebreide conversatie verkenden zij en haar vader verschillende tijdperken uit de Oostenrijkse geschiedenis. Van de periode waarin de familie Strauss de wals groot maakte tot de opgang van het fascisme en de smet die het achterliet op de hedendaagse politiek. Het ticket en zijn brief worden ‘readymades met belang’ die een contemplatie uitlokken over hoe het verleden en het nu verstrengeld zijn, en over de spanning tussen de schoonheid van de wals en de realiteit van de tijd waarin de wals voortbestaat. Terwijl aanvankelijk alles om het ticket draait, groeit de film uit tot een ontroerend portret van de vader van de filmmaker, die zijn kennis en, soms luchthartig, herinneringen met haar deelt.

Intervista (Finding the Words)

Anri Sala
,
AL
,
1998
,
video
,
26'

Tijdens een verhuis met zijn familie ontdekt de Albanese kunststudent Anri Sala een twintig jaar oude 16mm newsreel met beelden van een congres van de Albanese communistische partij. Op de film is een vrouw te zien die een speech en later een interview geeft. Sala kon echter niet uitmaken wat ze zei omdat het geluid van de film verloren was gegaan. Met het verstrijken van de jaren verdwenen bij deze vrouw ook de hoop en de angst, de idealen, de teleurstellingen en de jeugdige rebellie. Zij was zijn moeder, Valdet. Voor het achterhalen van de inhoud van de speech en het interview, die Valdet zich niet kan herinneren, trekt Sala met de film naar een dovenschool in Tirana. Met de hulp van liplezers worden de woorden van de moeder ontcijferd. Intervista legt het moment vast waarop Sala zijn moeder opnieuw een video van de film toont. Deze keer, nu met haar woorden hersteld en ondertiteld, gaat ze de confrontatie aan met haar jongere zelf. Het biedt een ontroerende gelegenheid voor een beschouwing van de geschiedenis en de huidige toestand van een land én van deze individuele vrouw.

Oumoun

Fairuz & El Moïz Ghammam
,
BE, TN
,
2017
,
HD
,
14'

“Beste grootmoeder, je zal verrast zijn mijn stem te horen in jouw taal...” Dit zijn de eerste woorden van een vooraf op tape ingesproken brief die nooit is verstuurd, maar in plaats daarvan in real time luidop wordt afgespeeld door de Brusselse filmmaker voor haar grootmoeder in Mahdia, Tunesië. In het gezelschap van de camera veranderen de zinnen in een voice-over die, door aandachtig te luisteren en te kijken, op zijn beurt geleidelijk transformeert in een dialoog over talen, culturen en generaties heen.