Eldorado XXI

16 February, 2017 - 20:30
KASKcinema, Gent
talk+screening

Op 16 februari komt Salomé Lamas in KASKcinema Eldorado XXI persoonlijk inleiden en is er na de screening een gesprek.

Deze vertoning vindt plaats in de reeks X-ray en Ciné-sessies, i.s.m. KASK Atelier Mediakunst en Atelier Film.

Eldorado XXI

Salomé Lamas
,
FR, PE, PT
,
2016
,
DCP
,
colour
,
125'

Een bezwerende en mysterieuze ethnografische cut-up van de realiteit. De jonge Portugese filmmaker Salomé Lamas (° 1987, Lissabon) situeert haar film Eldorado XXI in de hoogste bewoonde plek van de wereld: La Rinconada y Cerro Lunar (5500m) in de Peruviaanse Andes. Net zoals in antieke en lang vervlogen tijden hebben goudzoekers vandaag dezelfde motivaties, gebruiken ze dezelfde tools en methodes. Steeds opnieuw leidt een illusie mensen naar zelfvernietiging…

De mijnwerkers leven en overleven in een erbarmelijke en wettenloze omgeving in de hoop goud te vinden en kauwen coca bladeren om de vermoeidheid te verdringen. Ze zwoegen weken zonder loon binnen het onmenselijke loterij systeem dat we kennen onder de naam cachorreo: na 30 dagen arbeid mogen ze op de 31ste dag, indien ze dit dodelijke landschap overleven, zoveel erts uit de mijnen meenemen als ze op hun schouders kunnen dragen. Of er zich goud in bevindt is een kwestie van puur geluk.

"The panoramic shots are breathtaking: a majestic mountain landscape in winter, flat-roofed tin shacks cowering next to one other, women perched on steep slopes using primitive tools to break through pieces of rock. La Rinconada is situated some 17,000 feet above sea level high in the Peruvian Andes, on the edge of a gold mine. This 21st century El Dorado is an inhospitable place, where untold numbers of people live and work in the most precarious of conditions, hoping both for gold and a better life. Salomé Lamas has constructed a cinematic diptych to convey the extremity of this situation and the dimensions of its misery without having to resort to graphic images. While an hour-long single take from a fixed camera position shows an endless stream of mine workers trudging up and down a garbage-lined path day and night, voiceovers speak of cold, hunger, poverty, danger to life and limb, atrocities and lawlessness. The second half of the film then places haunting observations of something like the normal and the everyday alongside all this: chitchat while chewing coca leaves, rituals and social gatherings with music and dancing. It’s only then that the true eeriness of the setting comes to light." (Birgit Kohler)