Ken Jacobs in 3D

1 April, 2014 - 20:00
BOZARcinema, Brussel
screening

Ken Jacobs (US, 1933) is als pionier van de Amerikaanse avant-garde cinema op 80-jarige leeftijd nog steeds één van haar meest vooraanstaande figuren, onder meer vanwege zijn groot enthousiasme voor digitale film sinds de late jaren 1990. Van het zeer invloedrijke Tom, Tom the Piper’s Son tot de Nervous Magic Lantern performances en zijn recente digitale en 3D-verkenningen, is Jacobs een essentiële filmmaker. Daarbij is zijn werk een compromisloze liefdesverklaring aan de cinema.

in samenwerking met BOZAR cinema

The Guests

Ken Jacobs
,
US
,
2013
,
DCP
,
74'

2D is a remarkable invention, crazier than most anything that can happen in 3D. Imagine the world flattened to a single insubstantial plane, a mere surface reflection! I must look into it.  (Ken Jacobs)

Ken Jacobs heeft zich sinds het midden van de jaren ‘60 toegelegd op het onderzoek van stereoscopische verschijnselen. Hij heeft geëxperimenteerd met een aantal 3D-technieken en manieren ontwikkeld om zijn 2D werk een sterkere illusie van diepte te geven. The Guests, die eerder ​​als een dia-installatie en een anaglyphe video bestond, zal in BOZAR in Brussel in zijn nieuwe digitale 3D-vorm gepresenteerd worden. Met deze voortzetting van het werk dat begon met Tom, Tom the Piper's Son herbekijkt Ken Jacobs een vroegere film van de gebroeders Lumière, Entree d'une noce à l'eglise uit 1896. Terwijl we kijken naar een groep die de treden van een Parijse kerk bestijgt wordt onze aandacht gevestigd op de kleinste details: van de korrel van het beeld, de gezichtsuitdrukkingen van de reeds lang overledenen tot het stadslandschap achter hen. Ken Jacobs doet meer dan het verlengen van de tijd (en ruimte) van de originele beelden; hij nodigt ons uit om te kijken op een manier zoals we dat nooit eerder hebben gedaan.

gevolgd door een gesprek met Ken Jacobs