Ute Aurand: 01

31 March, 2017 - 16:15
Sphinx cinema

Ute Aurand is sinds de jaren tachtig een centrale figuur in de Berlijnse experimentele filmscène en één van de belangrijkste filmmakers binnen de traditie van de dagboek- en portretfilm. Voor haar 16mm portretten filmt ze personen vaak over meerdere jaren. Zo beklemtoont ze dat leven en filmen voor de avant-garde filmmaker onscheidbaar zijn. Aurands werk viert het hier en nu, de mensen die ze ontmoet, de plaatsen die ze bezoekt en het simpele feit te leven. Het is een eerlijke, energetische en levendige cinema, één waarin vreugde zelfs gevonden kan worden in verdriet. “De dagboekvorm ontwikkelt zich vanuit een innerlijke dialoog met mijn omgeving, een stille visuele conversatie. Mijn inspiratiebron is het dagelijks leven, de fontein die nooit opdroogt en zich aan eenieder aanbiedt. Het is een groot geluk en een uitdaging om mijn innerlijke dialoog naar film te vertalen.” Haar cinema getuigt van een moedig filmmaken dat even radicaal als poëtisch is.

Eerder dan een alomvattende retrospectieve van Aurands werk, bieden deze 3 Artist in Focus programma's inzicht in sleutelmotieven van haar praktijk, met een nadruk op films van de laatste tien jaar. 

_______________

 

In the presence of Ute Aurand.

Half Moon for Margaret

Ute Aurand
,
DE
,
2004
,
16mm
,
colour
,
18'

“Vluchtige blikken van mijn leven. Vrienden, sneeuw, twee tulpen, schaatsers op het bevroren meer uit mijn kindertijd, ballonnen in de ochtendzon, mijn metekind Paulina rent de heuvel op en neer, Ulrike’s vijftigste verjaardag op de Baltische Zee, mijn bureau in november 2003. Ik verzamel deze momenten, die ik meestal in de camera monteer tijdens het filmen en later in een nieuwe volgorde samenvoeg. Elk behoudt de onmiddellijkheid van een eerste indruk, de ene naast de andere.” (Ute Aurand)

Der Schmetterling im Winter (Butterfly in Winter)

Ute Aurand & Maria Lang
,
DE
,
2006
,
16mm
,
colour
,
29'

“Ute Aurand filmt Maria Lang tijdens de dagelijkse zorg voor haar moeder. De aanwezigheid van de filmmaker is zichtbaar in de camerabewegingen en het ritme van de montage. Bewondering en discretie zijn voelbaar. We treden toe tot de intimiteit tussen moeder en dochter door de ogen van een vriend. De stille beelden scheppen een gelegenheid voor aandachtige observatie en evenwichtig bewustzijn.” (Robert Beavers)

A Walk / Im Park / ZUOZ

Ute Aurand
,
DE
,
2008
,
16mm
,
colour
,
12'

“Een triptiek van stille kort films: een winterwandeling in Engadin en Bergell, scènes in het park van het Rietberg Museum in Zürich met zijn collectie van Aziatische, Afrikaanse en Indiase kunst, en een ijsschaatser op een zonnige dag in Zuoz — een dorp in het Engadin.”(Ute Aurand)

Kopfüber im Geäst (Hanging Upside Down in the Branches)

Ute Aurand
,
DE
,
2009
,
16mm
,
b&w
,
15'

“Een montage van korte herinneringen die ik filmde in de jaren voor de dood van mijn moeder in 2000 en de dood van mijn vader in 2007. Ik sta als een volwassene te midden van gevoelens uit mijn kindertijd, starend naar mijn verdwenen familiehuis en de veranderende relatie tot mijn ouders.” (Ute Aurand)