Ute Aurand: 02

1 April, 2017 - 20:15
Paddenhoek

Ute Aurand is sinds de jaren tachtig een centrale figuur in de Berlijnse experimentele filmscène en één van de belangrijkste filmmakers binnen de traditie van de dagboek- en portretfilm. Voor haar 16mm portretten filmt ze personen vaak over meerdere jaren. Zo beklemtoont ze dat leven en filmen voor de avant-garde filmmaker onscheidbaar zijn. Aurands werk viert het hier en nu, de mensen die ze ontmoet, de plaatsen die ze bezoekt en het simpele feit te leven. Het is een eerlijke, energetische en levendige cinema, één waarin vreugde zelfs gevonden kan worden in verdriet. “De dagboekvorm ontwikkelt zich vanuit een innerlijke dialoog met mijn omgeving, een stille visuele conversatie. Mijn inspiratiebron is het dagelijks leven, de fontein die nooit opdroogt en zich aan eenieder aanbiedt. Het is een groot geluk en een uitdaging om mijn innerlijke dialoog naar film te vertalen.” Haar cinema getuigt van een moedig filmmaken dat even radicaal als poëtisch is.

Eerder dan een alomvattende retrospectieve van Aurands werk, bieden deze 3 Artist in Focus programma's inzicht in sleutelmotieven van haar praktijk, met een nadruk op films van de laatste tien jaar. 

_______________

 

In the presence of Ute Aurand.

Three Portrait Sketches

Margaret Tait
,
UK
,
1951
,
16mm
,
b&w
,
10'

Three Portrait Sketches, één van Taits vroegste films, is gemaakt in Rome toen ze er studeerde aan het Centro Sperimentale di Cinematografia tijdens de hoogdagen van de neo-realistische beweging. De personen in deze drie experimentele portretten zijn Claudia Donzelli, Saulat Rahman en Fernando Birri.

Susan + Lisbeth

Ute Aurand
,
DE
,
2012
,
16mm
,
b&w
,
7'

“In Susan heb ik de Canadese kunstenares Susan Turcot gefilmd tussen 1993 en 2011. In Lisbeth heb ik de Zwitserse kunstenares Lisbeth Burri gefilmd in haar tuin buiten Zürich. Portretten filmen staat me toe persoonlijke gebaren en momenten te benadrukken die verder gaan dan vastleggen en vertellen. Soms verzamel ik jarenlang materiaal voor ik beslis een portret samen te stellen, zoals bij Paulina, Franz of Susan. Een portret zoals Lisbeth daarentegen is slechts tijdens twee gelegenheden gefilmd en kort daarna gemonteerd.” (Ute Aurand)

Maria

Ute Aurand
,
DE
,
2011
,
16mm
,
b&w
,
3'

“Maria Lang is een zeer goede vriendin en filmmaakster die op het platteland in het Zuiden van Duitsland leeft. We zien haar tuinieren en een tentoonstelling van vrouwelijke impressionistische schilders bezoeken.” (Ute Aurand)

SAKURA, SAKURA

Ute Aurand
,
DE, JP
,
2015
,
16mm
,
colour
,
2'

SAKURA, SAKURA is een film van twee minuten over twee Japanse dames die ik ontmoette in Nara en Roppongi tijdens het filmen van YOUNG PINES in Japan in 2010.” (Ute Aurand)

To Be Here

Ute Aurand
,
US, DE
,
2013
,
16mm
,
colour
,
38'

To Be Here is gefilmd in New England, New York en het Zuidwesten van de VS in 2012 en 2013. Het is het sluitstuk van een trilogie met INDIA (2005) en JUNGE KIEFERN / YOUNG PINES (2011), die ik respectievelijk in Pune en Japan filmde.” (Ute Aurand)

De aanvankelijke titel van To Be Here was America The Beautiful, naar het patriottisch lied dat zijn oorsprong vindt in een gedicht van Katherine Lee Bates. Het begin van de film combineert een reeks close-ups van het handgeschreven gedicht met portretten van de auteur. Daarna, en verder doorheen de film, laat Aurand interieur- en landschapsbeelden in New England, New York en Arizona kruisen met foto’s van uitzonderlijke Amerikaanse vrouwen, waaronder de Afrikaans-Amerikaanse activisten Hester C. Whitehurst Jeffrey, Sojourner Truth and Harriet Tubman. Een bezoek aan Mount Holyoke College, een liberal arts college voor vrouwen in Massachusetts, vormt het middelpunt van de film.

Four Diamonds

Ute Aurand
,
US, DE
,
2016
,
16mm
,
colour
,
5'

“Twee herinneringen aan een langer bezoek aan New England in de herfst van 2012: een groepje oudere dames dat bridge speelt, gevolgd door de stormachtige oceaan aan Cape Cod in de winter terwijl ik luister naar muziek van Etienne Greniers.” (Ute Autand)