Peter Nestler: 05

2 April, 2017 - 16:30
Paddenhoek

Jean-Marie Straub omschreef Peter Nestler ooit treffend als “un documentariste non réconcilié.” Hier is een filmmaker, zo meende hij, die niet probeert een werkelijkheid vast te leggen om ze te doen overeenstemmen met vooropgestelde denkbeelden. Hij besteedt eenvoudigweg aandacht aan wat zich voor hem bevindt: aan mensen en hun alledaagse omgeving, hun rollen in productie- en veranderingsprocessen, hun getuigenissen van onrechtvaardigheid en verzet. Bovenal laat hij mensen praten in plaats van voor hen te spreken en stelt hij vertrouwen in wat zij te zeggen hebben in plaats van te herhalen wat ze verwacht worden te zeggen. Door de uiterste aandacht te besteden aan tastbare werkelijkheden en stemmen die al te vaak worden genegeerd of verwaarloosd, slaagt de filmmaker erin de wereld op een nieuwe manier te kaderen. Hartmut Bitomsky, een andere openlijke bewonderaar van Nestlers werk, omschreef deze aanpak als één van “Finden, Zeigen, Halten” (vinden, tonen, vasthouden): zoals een archeoloog die geduldig en zorgvuldig peilt naar sporen van geschiedenissen die het heden blijven achtervolgen.

_______________

 

In the presence of Peter Nestler.

Pachamama – Nuestra Tierra / Pachamama – Our Land

Peter Nestler
,
DE
,
1995
,
16mm
,
colour
,
93'

Een reisverslag, gefilmd in Ecuador. “De Spaanse conquistadores bouwden hun kerken op de ruïnes die ze zelf aanrichtten en met behulp van de bouwstenen van de inheemse tempels. Van de oude culturen vernietigden ze alles waar ze hun oog op lieten vallen, zelfs de inheemse muziekinstrumenten. Toch bleef heel wat behouden in wat nu Ecuador is. Kunstschatten bleven duizenden jaren bewaard onder de grond. Ze worden per toeval gevonden, blootgelegd door zware regenval of razende rivieren. Het is waar archeologen systematische opgravingen uitvoeren (of waar anderen graven naar antieke sculpturen om te verkopen). De film gaat over de inheemse culturen van Ecuador, over wat voorbij is en wat bewaard is, over vernietiging en verzet, over volharden op nieuwe manieren, over muziek in de dorpen hoog in de Andes, over muziek in de steden en in de tropen tussen afstammelingen van Afrikaanse slaven. De film gaat over de Aarde, over werken met de Aarde, heilig voor de inheemse bevolking. Een verslag van stilmakende schoonheid, vriendelijkheid en ook verdriet.” (Peter Nestler)

Tod und Teufel / Death and the Devil

Peter Nestler
,
DE
,
2009
,
HD
,
b&w
,
56'

Op basis van archiefmateriaal verkent Peter Nestler de biografische beelden en de ideologie van zijn Zweedse grootvader, graaf Eric von Rosen, een aristocraat met een interesse in etnologie en antropologie. Von Rosen, een belichaming van de koloniale avonturier van zijn tijd, ondernam expedities naar Zuid-Amerika en Afrika (inclusief voormalig Belgisch Congo) en kneep een oogje dicht voor de systematische decimering van de culturen die hij bezocht. Op het Zweedse thuisfront steunde hij de Finse contrarevolutie en later het Nazisme in Duitsland. “Lang geleden had ik op de zolder in Rockelstad allerlei dozen met foto’s ontdekt. Al grasduinend vond ik beelden van de burgeroorlog in Finland die mij onmiddellijk fascineerden want niemand had de, later gevangen en geëxecuteerde, Rode Garde gefotografeerd. Hij was een goede fotograaf, zijn beelden van Indianen zijn fantastisch. Daarna raakte hij betrokken bij het Nazisme in de jaren dertig. Ik heb altijd gedacht dat dit een verhaal was dat ik ooit moest vertellen. Tegelijk was het ongelooflijk persoonlijk en duwde ik het van me weg. Ik heb deze beelden nooit echt systematisch aangepakt, maar wanneer ik meer artikels vond die hij geschreven had, begreep ik onmiddellijk dat dit fantastische documentatie was en toen maakte ik de film.” (Peter Nestler)