Susana de Sousa Dias

19 April, 2017 - 20:00
STUK, Leuven
talk+screening

“Watching the images unfold in the archive, I was thinking that these men could be my brother, my uncles, or even a son of mine. A disturbing thought that obliged me to think much more deeply about the history of my country. I came to realize that there is a reason for the colonial wars having been a kind of taboo in Portugal for the first three decades after the Revolution: the people who had been in Africa fighting in the colonies and conducting the massacres were the very same people who carried out the revolution.”

 

In aanwezigheid van en in conversatie met regisseur Susana de Sousa Dias.

De vertoning wordt door STUK en Courtisane georganiseerd, i.s.m het Lieven Gevaert Centre en het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven) in de reeks MOVING IMAGE – FOCUS en maakt deel uit van DISSENT!, een initiatief van Courtisane, Auguste Orts en Argos in het kader van het onderzoeksproject “Figures of Dissent” (KASK/Hogent), met de steun van de VG.

48

Susana de Sousa Dias
,
PT
,
2009
,
video
,
b&w
,
93'

Met 48 creëerde Susana de Sousa Dias een levend requiem uit recent opgegraven foto’s van Portugezen, gevangengenomen door de Political Police (PIDE) tijdens de 48 jaar durende dictatuur van Salazar (1926 - 1974). De hypnotiserende sequentie van gezichten wordt begeleid door een verhalend arrangement, geleid door de stemmen van politieke gevangenen die hun opsluiting overleefden. De subtiele zooms, trage overgangen en zware pauzes isoleren de historische en emotionele lading die de identificatiefoto's in zich dragen. Het uitleggen van de gezichtsuitdrukkingen op het moment van de foto - vaak het resultaat van een complexe emotionele staat verhuld in de ‘minimale gestiek’ van een onderdrukt Portugal - geeft aanleiding tot onverwachte, poëtische en vreselijke verhalen van fysieke en psychologische mishandeling in de gevangenis en de verraderlijke atmosfeer van onderdrukking en bewaking in de ‘vrije’ buitenwereld.