Arrival

Mani Kaul
,
IN
,
1980
,
HD
,
colour
,
20'

Een levenskrachtig portret van Bombay en haar markten, waar groenten, dieren en migrantarbeiders samenkomen en waar het kapitalisme alles in koopwaar tracht te transformeren. Filmhistoricus B.D. Garga beschreef de film als “opmerkelijk omwille van zijn contrapuntische geluidsband en beeldende intensiteit (de slachthuisscène herinnert op een vreemde manier aan Georges Franju’s Le sang des bêtes).”

 

New digital reconstruction by cinematographer Avijit Mukul Kishore and sound recordist Madhu Apsara, overseen by Ashish Rajadhyaksha.

Dhrupad

Mani Kaul
,
IN
,
35mm
,
colour
,
74'

Kauls documentaire over Dhrupad, de bekende Noord- Indiase vorm van klassieke muziek. De belangrijkste levende beoefenaars zijn leden van de Dagar familie. De film voert de regisseurs eigen muziekleerkrachten op, Zia Mohiuddin Dagar op de rudra veena en zijn jongere broer Fariduddin Dagar als vocalist. Kaul probeert de muzikale vorm te verkennen door middel van een filmische orkestratie van ruimte en licht. De film bevat scènes die de tribale muzikale oorsprong van Dhrupad voorstellen en enkele opmerkelijke beelden in het Jantar Mantar observatorium van Jaipur. Het finale bravourestuk bevat een long shot waarin de camera vanuit de lucht tussen de betonnen daken neerdaalt in de metropool en langzaam de scherpte uit het beeld laat verdwijnen. (Ashish Rajadhyaksha, Paul Willemen)

In Dhrupad, I tried to give a straightforward introduction to the music of the two musicians you see in the film. It is music without notation. In a sense, it is not even possible to notate this music; it is too complex. There are continuously ascending and descending tones, and it is impossible to say that these tones follow this or that note. The tones are always traveling in the dissonant areas between notes. I was especially interested in how the Indian musicians transmit the tradition of their music orally. A student can study this music for years and never write a sentence in a notebook. You can only learn the music by continuously listening and practicing until you begin to elaborate it in your own way. The secret of the survival of the traditions of Indian music is deeply linked with opening the disposition of the disciple, the pupil.” (MK)

 

Hindi with English subtitles