12: Mieriën Coppens, Guy Sherwin, Johan van der Keuken, Jürgen Böttcher, Jim Jennings, Charles Burnett, Bruce Baillie

1 April, 2018 - 18:00
Sphinx cinema

 

In the presence of Mieriën Coppens.

Tap

Guy Sherwin
,
UK
,
1974
,
16mm
,
b&w
,
3'

Een langzaam lekkende kraan verstoort de reflectie van de wolken door het raam.

Carry On

Mieriën Coppens
,
BE
,
2017
,
HD
,
b&w
,
12'

Enkelingen wachten, stilte wordt gehoord, een microscopische aandacht die door een vermoeide menigte gaat. De film is bijna onhoorbaar, omdat deze zich op stille figuren richt. Hoewel hun strijd oorverdovend is.

Vier muren

Johan van der Keuken
,
NL
,
1965
,
16mm
,
b&w
,
22'

Vier muren is een indringend filmessay over de woningnood in Amsterdam en legt een visueel verband tussen de lichamelijke en geestelijke ruimte. Van der Keuken: “Ik kan met de camera alleen het uiterlijke van de woningnoodlijder laten zien, maar het gaat om zijn innerlijke, hoe het leven binnenin hem vergaat als een hoop rotte sla.”

 

Dutch with English subtitles

Rangierer

Jürgen Böttcher
,
DE
,
1984
,
DCP
,
b&w
,
22'

Ervaren rangeerders aan het werk in het depot van Dresden- Friedrichstadt. In weer en wind, dag en nacht, koppelen en ontkoppelen ze wagons. De lucht is vol klanken: gehamer, stappen knerpen in het grind, fluit- en rangeergeluid.

 

German with English subtitles

Train of Thought

Jim Jennings
,
US
,
1984
,
16mm
,
b&w
,
7'

Reizigers in the silver rush. In de hoogte, over de sporen, in het oog van een meevoelende camera, samen bij elkaar, schuddend en schommelend van buurt tot buurt, doorheen de bochten.

Right, Left, Right, Left

Mieriën Coppens
,
BE
,
HD
,
b&w
,
6'

Fake left.
Run right.
Pass.
There are no messages here.
So we may breathe.
Run.
Dribble.
Jump.
We are carefully playing the game
The body has always wanted a life of its own
Most days, you’ll find me here.

Several Friends

Charles Burnett
,
US
,
1969
,
16mm
,
b&w
,
21'

Several Friends, Charles Burnett’s eerste studentenfilm, manifesteert zijn vroege vaardigheid met een documentaire benadering van fictie, zijn talent om excentrieke en innemende karakterschetsen uit een groep niet-professionele acteurs naar boven te halen, en zijn oog voor de beeldende kracht van alledaagse voorwerpen en locaties van de arbeidersklasse. (Doug Cummings)

All My Life

Bruce Baillie
,
US
,
1966
,
16mm
,
colour
,
3'

Één shot: vroege zomer in Mendocino. Een lied: All my life van Ella Fitzgerald met Teddy Wilson en zijn orkest. (BB)