Reverberance 3

24 March, 2012 - 13:3024 March, 2012 - 15:30
SPHINX

“Shooting a gun or shooting with a camera, it doesn’t make a difference to me” (Masao Adachi)

"De revolutie is altijd al mijn vast thema geweest”, aldus Masao Adachi (1939). “Mensen zeiden: Revolutionaire Cinema! Waarop ik antwoordde: nee. Het is Cinema voor Revolutie.” Van alle filmmakers die zich hebben laten inspireren door de geest van verzet en utopie die in de decennia na WOII de wereld in de ban hield, is Adachi ongetwijfeld een van de meest radicale en volharden strijders. Gewapend met een camera of een geweer: het maakte voor hem nauwelijks verschil uit. Beide instrumenten dienden in zijn visie als mogelijke interventiemiddelen in het bestrijden van elke vorm van politieke of sociale oppressie. In de jaren 1960 schreef hij zich met zijn surrealistisch getinte en politiek provocerende experimenten in binnen de zogenaamde “new wave” stromingen die de toenmalige Japanse cultuurwereld op stelten zetten. In 1971 reisde hij samen met kompaan Kôji Wakamatsu naar Libanon, waar ze een propagandaprent draaiden over de Arabische strijd tegen de Israëlische bezettingen. Uiteindelijk zou Adachi er 27 jaar blijven, als zegsman van het Japanse Rode Leger, in dienst van de Palestijnse zaak. In 2001 werd hij uitgewezen naar zijn thuisland waar hij zich, na een gevangenisschap van twee jaar, opnieuw toelegde op cinema. Twee Franse filmmakers maakten recent, onafhankelijk van elkaar, een portret. De een op afstand, de ander op de huid. Eric Baudelaire laat landschapsbeelden van Beiroet en Tokyo resoneren met de herinneringen van Adachi en Maya Shigenobu (dochter van Fusakao, leidinggevende activiste van het Rode Leger), Philippe Grandrieux vertaalt een korte ontmoeting in een intuïtieve en zinnelijke ontlading van beeld, klank, licht en kleur. 

The Anabasis of May and Fusako Shigenubo, Masao Adachi, and 27 years without Images

Eric Baudelaire
,
FR
,
2011
,
Super 8
,
colour
,
66'

Il se peut que la beauté ait renforcé notre résolution - Masao Adachi

Philippe Grandrieux
,
FR
,
2011
,
HD
,
colour
,
75'

(It May be that Beauty has Strengthened our Resolve)