Selectie 2: From the Ruins

18 April, 2013 - 21:3019 April, 2013 - 14:30
SPHINX cinema
Recente films en video’s van kunstenaars en filmmakers die honger hebben naar avontuur en nieuwe wegen uitstippelen in het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

La Huella

Tatiana Fuentes Sadowski
,
FR
,
2012
,
DCP
,
b&w
,
18'

Vertrekkende van fotomateriaal uit archieven die getuigen van het politiek geweld in Peru's recente geschiedenis, construeert La Huella een narratieve analyse uit de herinneringen van de maker zelf en die van José Pablo Baraybar, hoofd van het Peruviaanse team van forensische dokters. Herinneringen zijn in La Huella niet verwant met de beschrijvingen van de beelden, maar eerder gaat Sadowski op zoek naar het beeld dat gevormd wordt tussen wat we zien en wat we ons herinneren. Een beeld dat tot ons spreekt, in onze hoedanigheid van getuige, van een geschiedenis die bestaat uit fragmenten en sporen.

Furor

Salomé Laloux-Bard
,
FR
,
2012
,
DCP
,
colour
,
17'

Serge is een acteur met een verleden als kindsoldaat in de Democratische Republiek Congo. Realiteit en fictie lopen door elkaar wanneer hij in een theatrale herinneringen uit zijn jeugd naspeelt.

The Wave

Sarah Vanagt & Katrien Vermeire
,
BE
,
2012
,
DCP
,
colour
,
20'

In The Wave krijgen we aangrijpende beelden te zien van de opgraving van een massagraf uit de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939). In 2011 plaatsten filmmaakster Sarah Vanagt en fotografe Katrien Vermeire een camera op de plek waar negen slachtoffers werden opgegraven die in juni 1939 geëxecuteerd werden onder het regime van generaal Franco. Door middel van zeer precieze time lapse fotoreeksen zie je van dichtbij hoe de negen lichamen van de slachtoffers korrel per korrel vrij komen te liggen.

The Creation As We Saw It

Ben Rivers
,
UK
,
2013
,
Blu-Ray
,
b&w
,
14'

Drie mythologische verhalen van de eilandstaat Vanuatu in de Stille Oceaan vertellen over het ontstaan van de mens, waarom varkens op vier poten lopen and waarom een lokale vulkaan besloot naar dit eiland te verhuizen.