Across the Margins, Beyond the Pale

Across the Margins, Beyond the Pale: Re-imagining the post-colonial

Een antropologische zwarte komedie, een barokke anti-symfonie, een surrealistische contraetnografie, een revolutionaire musical, een ‘porno-miseria’ parodie en een kubistische roadmovie. Wat hebben al deze films gemeen? Op het eerste zicht bijna niets, behalve het feit dat ze allemaal geworteld lijken te zijn in een wereld die nog altijd als ‘derde’ bestempeld wordt. Een wereld getekend door gebroken beloftes en versplinterde dromen, achtervolgd door de spookbeelden van het kolonialisme en de realiteiten van het imperialisme.

Deze films zijn echo’s uit een tijdperk waarin een noodkreet voor een ‘derde’ cinema weerklonk, een cinema die de wrede werkelijkheid kon blootleggen en ongewenste spookbeelden verjagen. Een bevrijdingscinema dus die niets verschuldigd is aan de dominante orde, een cinema van verzet, woekerend in de uithoeken van de overontwikkelde wereld, altijd ten zuiden van iemand anders noorden. Deze films zijn dit en tegelijk ook niet. Ze spreken over de incoherentie van onderontwikkeling en de uitwassen van het kolonialisme, maar toch weigeren ze pertinent om te conformeren aan de dwingende urgentie en pedagogie die met deze motieven gepaard gaat. Ze nemen stelling tegen de gevestigde macht en tonen hun verlangen om komaf te maken met het verleden, maar weerstaan aan elke voorgeschreven richtlijn, zoekend naar onvoorziene toekomstbeelden.

Buitensporig, hilarisch, duizelingwekkend, uitzinnig: dit is een cinema die niets te verliezen en alles te winnen heeft. Een cinema die ervoor kiest om te de platgetreden paden te verlaten en vervolgens in een toestand van totale vrijheid belandt. In al hun ontwrichte intensiteit, onpeilbare glorie en onmogelijke hoop, zijn deze werken precies datgene waar dwaze dromen van gemaakt worden.

 

In the context of the research project “Figures of Dissent (Cinema of Politics, Politics of Cinema)” KASK / School of Arts / UGent