Artist in focus: Luke Fowler

Gedurende de voorbije 15 jaar ontwikkelde kunstenaar, filmmaker en muzikant Luke Fowler een artistieke praktijk die zowel individueel als collectief is, poëtisch en politiek, structureel, documentair en diepmenselijk. Zijn 16mm films focussen op communities, tegendraadse denkers en de geschiedenis van links. Ze vertellen het verhaal van de tegenbewegingen in Groot-Brittannië, van psychiatrie over fotografie en muziek tot onderwijs. Met behulp van archiefmateriaal, zijn eigen 16mm filmmateriaal en geluidsopnames (gemaakt in samenwerking met klankkunstenaars als Lee Patterson en Eric La Casa) heeft Fowler complexe portretten geconstrueerd van de psychiater R.D. Laing, de componist Cornelius Cardew, de marxistische historicus E.P. Thompson en de teruggetrokken milieuactivist Bogman Palmjaguar. Terwijl een aantal van zijn eerste films – zoals Pilgrimage from Scattered Points (2006) – over muziek en muzikanten handelen, wordt in zijn later werk, vooral in A Grammar for Listening, klank zelf gethematiseerd. Geluid als proces, maar ook als mogelijkheid om de praktijk van het maken van films te benaderen vanuit een positie die meer de nadruk legt op het collectieve. De sociale en artistieke relaties met een individu en hoe zo’n verhoudingen zich ontwikkelen tot een samenwerking, zijn essentieel voor Fowler, daarvan getuigen zijn twee langere werken in dit Artist in Focus programma. To the Editor of Amateur Photographer (2014), gemaakt samen met Mark Fell, bevat een reeks portretten gefilmd door de kunstenares Margaret Salmon en fotosequenties geanimeerd door de Leeds Animation Workshop. The Poor Stockinger, The Luddite Cropper and The Deluded Followers of Joanna Southcott (2012) is het resultaat van een samenwerking met de Amerikaanse filmmaker Peter Hutton, kunstenaar Cerith Wyn Evans en de curatoren William Rose en George Clark. Zich bewegend tussen een traditie die teruggaat op het werk van filmmakers als Gregory Markopoulos, Warren Sonbert, Robert Beavers – over wie P. Adams Sitney schreef dat hij een “ambachtsman is die met zijn handen werkt terwijl hij de lens bijstelt, een filter beweegt, een cut aanbrengt” - en een gezamenlijke, bijna gemeenschapsbenadering van artistieke creatie, haalt Fowler inspiratie bij de experimentele muziek, de Britse Free Cinema en de Amerikaanse avant-gardefilm. Hij is een actief lid van de muziek- en kunstscène in Glasgow en cureert er voorstellingen die focussen op andere kunstenaars uit die stad (Duncan Campbell, Charlotte Prodger, Stephen Sutcliffe) en een beeld geven van zijn netwerk van samenwerkingen en verwantschappen.

Dit Artist in Focus programma is verre van een compleet overzicht, maar geeft een blik op de verschillende aspecten van Fowler artistieke praktijk, zowel op vlak van film als op vlak van muziek. De optelsom van de vele voorgaande edities van het Courtisane Festival waarin zijn werk werd getoond, inclusief een uitvoering van de performance Draw a Line (met Lee Patterson, 2009), kunnen gezien worden als hoofdstukken in een lange, trage retrospectieve die uiteindelijk kristalliseert in 2016.

 

Luke Fowler (°1978, Glasgow) studeerde druktechnieken aan het Duncan of Jordanstone College of Art in Dundee. Zijn films worden internationaal vertoond, recente vertoningen vonden plaats in het Harvard Film Archive, MoMA, La Case Encendida en op de internationale filmfestivals van Londen, Rotterdam en Berlijn. Recente solotentoonstellingen waren onder andere The Poor Stockinger, the Luddite Cropper and the Deluded followers of Joanna Southcott, in The Hepworth, Wakefield (in samenwerking met de Contemporary Art Society, Film and Video Umbrella en Wolverhampton Art Gallery) en Luke Fowler met Toshiya Tsunoda en John Haynes, in Inverleith House, Edinburgh (2012) (genomineerd voor de Turner Prize in 2012). In 2008 ontving hij de Derek Jarman Award, die toen voor het eerst werd uitgereikt.