Na de tweede wereldoorlog werd in het Joegoslavië van Tito een nieuw en groot belang toegewezen aan de positie van cinema binnen het regime. In een sneltempo werden honderden nieuwe bioscopen opgericht, de grootste filmstudio van Europa werd geopend in Belgrado en de firma Iskra in Slovenië werd opgedragen de massale productie van 35mm filmprojectoren te starten. De meest legendarische uit de reeks was de NP-21 (NP staat voor ‘Narodni Projektor’ of ‘Projector van het Volk’). Voor Projektor werd een NP-21 volledig gedemonteerd. Van elk onderdeel werd een mal gemaakt om deze vervolgens af te gieten in brons en terug samen te brengen in een nieuwe functionerende en monumentale projector. Dražić en Janssen filmden het gehele proces en registreerden de schoonheid van de traditionele ambacht in de smederij en de materiële overeenkomsten tussen het brons en de pellicule. De observatie dat een projector het proces van zijn eigen ontstaan toont, reikt verder dan een puur conceptueel statement. Dit project is tegelijk een ode aan handwerk en hoe dit in de loop van de twintigste eeuw ingrijpend veranderde.
Authors: Dušica Dražić, Wim Janssen / Production: Wim Janssen / Co-production: Cats and Dogs production, Werktank / Director of photography: Hannes Boeck / Grip and Light: Jasper Janssens / With the support of: Flemish Audiovisual Fund, Flemish authorities, Claerbout studio, Film Center Serbia, Republic of Serbia – Ministry of Culture and Information, Cultural Centre of Obrenovac, Yugoslav Film Archive, Austrian Cultural Forum Belgrade, Austrian Cultural Forum Brussels, Courtisane / Special thanks to: Foundry Ljubisavljević (Dragan Ljubisavljević, Milivoje Đorđević), ACS Kinoakustika, Novi metal, DeJonghe Film postproduction