16: The films of Mike Henderson
Tussen de late jaren ‘60 en midden jaren ‘80 produceerde schilder, bluesmuzikant en filmmaker Mike Henderson een dertigtal 16mm-films. Hoewel ze nooit veel zijn gezien, bevestigen deze werken de grote spankracht, gevoeligheid en visie van Henderson, een filmmaker en kunstenaar die dringend herontdekt dient te worden.
Na zijn jeugdjaren te hebben doorgebracht in Marshall, Missouri, verhuist Henderson midden jaren ‘60 naar San Francisco om er schilderkunst te studeren. Hij raakt er snel bevriend met Bay Area figuren als William T. Wiley, Bruce Nauman en Jay DeFeo en krijgt een sterke reputatie als performer en documentarist van de Blues. Een vroege ontmoeting met Robert Nelson – het begin van een levenslange vriendschap – inspireert Henderson, die reeds geïnteresseerd was in de mogelijkheden van cinema, om filmmaken toe te voegen aan zijn uitbreidende artistieke praktijk. Nelson introduceerde hem tot de basistools van de cinematografie, en met een minimum aan instructies maar boordevol ideeën en ambitie begint hij aan een reeks volstrekt unieke en memorabele korte films.
De films weerspiegelen een ongebruikelijke synthese van zijn achtergrond in de muziek en schilderkunst. Het zijn audiovisuele experimenten met compositie, absurdistische mijmeringen over creativiteit, en door de Blues aangedreven performatieve stukken over “Black identity and history”, dit alles met een krachtige en onopgesmukte DIY directheid. In de films van Henderson worden ideeën over verwachtingen en perceptie, culturele betekenisgevers of de aard van het kunstenaarschap zelf gedistilleerd in geconcentreerde cinematografische objecten. Ze treffen ons met hun ongelooflijke spitsvondigheid, sensibiliteit en een gesofisticeerd gevoel voor visuele expressie en speelsheid.
De films in dit programma – het eerste solo programma van Hendersons werk in Europa sinds decennia – zijn recente 16mm-restauraties van de Academy Film Archive en overspannen de verschillende facetten van zijn buitengewoon cinematografisch spectrum. (Mark Toscano)
Special thanks to Mark Toscano for curating this program, the Academy Film Archive and NYFF.