Trois jours en Grèce (Three days in Greece)

Jean-Daniel Pollet
,
FR
,
1991
,
DCP
,
94'

Jean-Daniel Pollet zei steeds dat Griekenland zijn “tweede thuis” was. Hij ontdekte het in 1962, op zijn zesentwintig, tijdens de reis die voorafging aan het maken van Méditerranée (1963). Bij zijn terugkomst sloot hij zich maandenlang op in een kamer, op zoek naar de montage, die hij vond op een paasdag. Nooit tevoren hadden we zoiets gezien: een reeks beelden die terugkeren, gearrangeerd in een fuga waarvan de lussen de circulariteit herhalen van de reis rond de Middellandse Zee. In de loop der jaren keerde Pollet steeds weer terug naar Griekenland en filmde er een aantal van zijn belangrijkste films. In 1991 sloot Trois jours en Grèce deze reeks af. Het filmen, drie decennia na zijn eerste reis, zou zijn laatste verblijf in het moederland worden. De laatste Griekse film, in overeenstemming met de inherente wet van Pollets cinema, is ook een terugkeer naar de bron, een remake, een herwerken en herlanceren van Méditerranée. Een heruitvinden van de gebroken circulariteit van deze film, van het gesyncopeerde ritme ervan, dezelfde duizelingwekkende dans boven de afgrond, maar ongebondener, lichter, opgetild door de gratie van een nieuwe sereniteit... Pollet’s cinema, aangevuurd door de geest van de dans, bereikt in Trois jours en Grèce de omvang van een kosmogenie. (Cyril Neyrat)

In a classic film, Belmondo gets out of a car, enters a restaurant, goes to the phone. We follow him. It’s not editing, even if there are connections, several shots: we just follow him, from one shot to the next. The ellipsis — you cut a little bit of time and the viewer is supposed to understand what you cut — it’s still not really editing, you have to cut even more — you don't know why you go from one shot to another. Then you get a certain logic, poetry... For me, this language comes naturally: there, long live the editing and the mechanism of dreams soaked in the unconscious!... long live the editing at night just before going to sleep. An enlightening montage, as with dreams, where there is no other logic than that of the unconscious. A logic which is that of happiness or that of suffering.” (Jean-Daniel Pollet)

 

Greek / French spoken, English subtitles
Restored version courtesy of La Traverse / English subtitles created by Courtisane