PERFORMANCE: Alessandra Novaga / Simon Fisher Turner with Sebastian Sharples

5 April, 2025 - 19:30
MINARD

“I spent almost two years immersed in his world, I read everything he wrote, I saw everything he shot, and slowly the idea of translating all this into music sprouted within me. It was a very slow process, many ideas were sacrificed because I felt the need for a clean, stripped, meaningful and above all evocative result. I eliminated all the parts that felt too descriptive. I visited Prospect Cottage, walked around his house and recorded my steps — and I hear those steps, I feel I am there walking; I feel his presence.” (Alessandra Novaga)

---

“Derek’s role in my life was like a teacher without teaching. He’s constantly on my mind. He was wise and curious, instilling in me a sort of bravery. He used to talk about things I’d never heard of: Yves Klein, Caravaggio. I had no idea who these people were. He was capable of so much and made incredible images. He could do a narrative film like Edward II and then do The Last of England (1987) or The Garden (1990), which don’t have a normal structure. And then you have Blue, which is not so much a story, but observations about life and death and love in this frame, this void, of Yves Klein Blue: nothing and everything.” (Simon Fisher Turner)

 

Simon Fisher Turner geeft een extra soloconcert na de voorstelling van The Garden op donderdag 3 april, 22u00 in ARCA.

PERFORMANCE

Alessandra Novaga

Alessandra Novaga ontpopte zich na haar klassieke opleiding aan de Musik-Akademie in Basel tot een van de leidende figuren binnen de bloeiende experimentele muziekscene van Noord-Italië. Ze heeft de voorbije jaren een reeks van opvallende solowerken afgeleverd, en werkte samen met Loren Connors, Stefano Pilia, Paula Matthusen en anderen. Haar opmerkelijk ambitieuze en vooruitstrevende benadering van de gitaar heeft geleid tot een niet aflatende deconstructie en heroverweging van de unieke eigenschappen van haar instrument door middel van verschillende toepassingen van structuur, resonantie, ruimte en toon. Het resultaat is diep persoonlijke en emotionele muziek, zoekend naar verhaal en betekenis binnen de abstracties van geluid. Met de LP Fassbinder Wunderkammer (2017) begon Novaga aan de verkenning van haar liefde voor film. Dit werd in 2020 gevolgd door de release van het fantastische I Should Have Been a Gardener (Die Schachtel), een diep intieme meditatie over het leven en werk van Derek Jarman. Op het Courtisane festival brengt Alessandra Novaga een live re-iteratie van dit sonisch eerbetoon.

PERFORMANCE

Simon Fisher Turner with Sebastian Sharples

Van kindacteur tot tienerpopidool, van zelfbenoemde “extreme geluidsfreak” tot veelgeprezen soloartiest: de carrière van Simon Fisher Turner is op zijn minst veelzijdig te noemen. Na het uitbrengen van zijn eerste soloalbum in 1969 volgde Turner een vaak excentriek en kronkelig muzikaal pad. Hij opereerde in de marge van punk, trad kort op met The The en bracht twee albums uit als de helft van een fictief duo bekend als Deux Filles. Maar door dit alles heen ontwikkelde Turner een diepe en voortdurende interesse in de materie van klank en verzamelde hij een enorme bibliotheek van opnames uit zijn dagelijkse leven. Het is deze interesse die de basis vormt van zijn improvisatorische, eclectische benadering van muziek, die tot uiting komt op zijn meest recente soloalbums (op labels als Mego Editions, Mute en A Colourful Storm). Turner noemt Derek Jarman, voor wie hij de soundtracks voor Caravaggio, The Last of England, Edward II, The Garden en Blue componeerde, als een blijvende invloed op zijn leven en werk.

Sebastian Sharples is documentairemaker en fotograaf. Hij werkte samen met Juergen Teller en Billy Childish en maakte meer dan dertig films met Tracey Emin, waaronder haar speelfilm Top Spot. Sebastian levert al meer dan vijfentwintig jaar visuele backdrops voor Simons live-optredens en maakte de begeleidende film voor zijn album Lana Lara Lata (Mute, 2005). Voor de performance op het festival maakte Sebastian een bewegende collage van fotografische beelden, geïnspireerd door Simons muziek.