Focii

Jeanette Iljon
,
UK
,
1975
,
16mm
,
9'

Een vrouw danst en speelt pantomime, haar strakke witte figuur beweegt over een rode vloer en wordt weerspiegeld in een gebroken muur van spiegels. Terwijl ze performt neemt haar spiegelbeeld geleidelijk een autonome identiteit aan, zodat wat eerst een centrale relatie van zelf tot zelf was nu een verhouding van zelf tot ander wordt. Focii verkent niet alleen de constructie van het zelf en de dynamieken van het zelf en de ander, maar ook de interactie tussen het lichaam van de kijker en het lichaam op het scherm, hetgeen vragen oproept over de aard van identificatie in cinema.

Swollen Stigma

Sarah Pucill
,
UK
,
1998
,
16mm
,
21'

Een visueel, surrealistisch verhaal over een vrouw die zowel letterlijk als geestelijk doorheen een innerlijke ruimte met verschillende kamers reist. Herinneringen aan of fantasieën over een andere vrouw vullen haar imaginaire ruimte. Vrouwelijkheid als constructie wordt verkend in een lesbische context waarbinnen een lesbische symbolische beeldtaal gecreëerd wordt.

A Cold Draft

Lis Rhodes
,
UK
,
1988
,
16mm
,
30'

Het meest provocatieve aan deze film is dat er verschillende geloofwaardige standpunten worden voorgesteld, zelfs al wordt de vrouw door de ‘Censors’ als gek bestempeld. We voyage into the skull of a woman and peer out to a monumentally static cold waste wit planetary slow motion. It is a bunker-eye view. (Sandra Lahire)

 

 A Cold Draft is drawn from (a drawing of) the conditions produced by ‘liberal’ economics in the UK in the 1980’s. Truth is reckless, certainty a sham, but such is faith in repetition that line by line certainty is drawn. The account may be fictitious, a representation, but the events are the result of the imposition of private ownership. (Lis Rhodes)