((((( )))))

Leslie Thornton
,
US
,
2009
,
HD
,
colour
,
9'

De titel refeert naar de obsessieve punctuatie van Raymond Roussel, haakjes binnen haakjes, werelden binnen werelden, een tunnel van eindeloze inbeddingen … In deze gelaagde setting waar elk object kan doorgaan voor een ander, voelen we de overheersende waanzin in de voorgeschreven orde. Of omgekeerd, een lucide logica die zich wurmt door de alledaagse chaos.” (Mark McElhatten) 

Sahara Mojave

Leslie Thornton
,
US
,
2007
,
HD
,
colour
,
12'

“Een kleine uitstap naar Hollywood via Noord-Afrika, circa 1900. Ik voer een ‘esthetiek van onzekerheid’ aan om ons begrip van het reële in vraag te stellen.” Een elliptisch onderzoek naar cultuur, geschiedenis en representatie. 

Vinyl (excerpts)

Andy Warhol
,
US
,
1965
,
16mm
,
b&w
,
3'

Warhol kocht de rechten van Anthony Burgess’ roman A Clockwork Orange zes jaar voor Stanley Kubrick zijn Clockwork maakte. Warhol’s film toont Factory-ster Gerard Melanga als een jeugddelinquent die een “herprogrammering” ondergaat door de welvaartsstaat, een proces dat aandoet als een metafoor voor de poging om homoseksuelen te bekeren tot heteroseksuelen. Edie Sedgwick, toegevoegd aan een bepaalde scène voor het compositioneel evenwicht, steelt de show. 

Songs One Two Three

Leslie Thornton
,
US
,
2012
,
HD
,
colour
,
14'

Orientalisme, fotografie, en “onwetendheid” zijn terugkomende obsessies in Thornton’s werk. Deze film belichaamt deze alle drie in wat op het eerste zicht lijkt op een observatie van een vreemde toeristische site in West-China, bij de zandduinen van Dunhuang. Dat het ook lijkt op een set van een science-fiction thriller draagt bij tot het mysterie.