The Sundial Carved with a Thousand Years of Notches – The Magino Village Story

2 April, 2017 - 11:00
Paddenhoek

Het programma Of Time and Struggle belicht vier cruciale documentaires die Ogawa Productions maakte tussen 1971 en 1986. Dit collectief werd opgericht in de late jaren zestig onder leiding van filmmaker Ogawa Shinsuke. Met opmerkelijke toewijding legden hun films enkele van de belangrijkste politieke en sociale omwentelingen vast uit Japans ‘politiek seizoen’, zoals de strijd van de studentenbeweging in de late jaren zestig en het lang aanhoudende verzet van de boeren van Sanrizuka vanaf diezelfde periode tot midden de jaren zeventig. De groep ijverde voor collectieve besluitvorming en bereikte doorheen de jaren een ongezien niveau van betrokkenheid met de mensen die ze filmden. Ze beoogden onafhankelijke films te maken en ontwikkelden alternatieve methodes voor het verdelen, vertonen en bespreken van hun werk.

The Sundial Carved with a Thousand Years of Notches – The Magino Village Story (Sennen kizami no hidokei – Magino-mura monogatari)

Ogawa Productions
,
JP
,
1986
,
16mm
,
colour
,
222'

In 1974 vestigden de leden van Ogawa Productions zich in het dorp Magino, gesitueerd in de prefectuur Yamagata in Noord-Japan, waar ze tien jaar lang samen leefden en werkten. Dit resulteerde in een monumentale film die alle ideeën en thema’s die het collectief in haar voorgaande werken ontwikkelde, samenbrengt: het dorpsleven en erfgoed, landbouw en wetenschap, de gebruiken van de inwoners en hun verhouding tot het land, de lange verzetscultuur van de boeren en hun weerstand tegen de autoriteiten. De verschillende temporaliteiten van deze plaats worden door elkaar verweven via de verhalen van de dorpsbewoners, de cycli van de rijstoogst en de veranderende seizoenen. Een archeologische opgraving opent een meditatie over geschiedenis terwijl de film zich langzaam ontvouwt op het ritme van de groeiende gewassen en het voorbijgaan van de jaren. De mensen vertellen hun verhalen, dragen oude mythes voor en komen samen onder de regie van Ogawa voor de re-enactments van fictionele sequenties, waaraan ook acteurs deelnemen, zoals de grondlegger van het Butoh danstheater, Hijikata Tatsumi. Om het resultaat van hun werk te vertonen en te vieren, bedacht en bouwde Ogawa Shinsuke een theater vervaardigd uit hout en modder dat hij Het theater van duizend jaar doopte.