Undercurrents 1 - L’Arbre de l’Authenticité

2 April, 2025 - 20:005 April, 2025 - 13:30
MINARD (WOE 2 APR) / Sphinx Cinema (ZAT 5 APR)

“The story of Yangambi is not just about the Congo. It is the story of the global economy and its consequences for people and the environment. Yangambi’s geographical location and its database linked to the climatological observation of the equatorial forest, becomes a space through which I metaphorically question the consequences of human actions and our relationship with nature. The film explores the contemporary challenges of the Anthropocene, raising questions about shared heritage, the impact of colonisation on nature, and the responsibilities of Congolese, Western and global societies to find a way out of the ecological crisis.” ( Sammy Baloji)

Voor de openingsavond is een ticket in voorverkoop nodig. Voor genodigden en geaccrediteerden is een reservatie nodig. 

MINARD
WOE/WED 2 APRIL 20:00
___

SPHINX CINEMA — ZAAL 3
ZAT/SAT 5 APRIL 13:30

 

In the presence of Sammy Baloji

 

L’Arbre de l’Authenticité

Sammy Baloji
,
BE, CG
,
2025
,
DCP

Verscholen in het grootste regenwoud van Afrika ligt een van de vele graven van de Westerse pogingen om naties en de natuur te beheersen — een van ‘s werelds grootste tropische landbouwonderzoekscentra. Het Yangambi INERA Research Station ligt aan de oevers van de Congo-rivier en was in zijn hoogtijdagen een bloeiend wetenschappelijk centrum. Vandaag de dag is het een amalgaam van jungle en ruïnes, waar vragen over kennis, de macht erover en de toegang ertoe blijven hangen. L’Arbre de l’Authenticité vertelt het stigma van de ecologische vernietiging die begon tijdens de kolonisatie, aan de hand van de stemmen van twee symbolische wetenschappers die tussen 1910 en 1950 in Yangambi werkten, Paul Panda Farnana en Abiron Beirnaert. Hun verhalen belichamen de erfenis van de koloniale moderniteit en traceren de oorsprong van de hedendaagse klimaatonrechtvaardigheid.

De kunstenaar Sammy Baloji woont en werkt tussen Lubumbashi en Brussel. Sinds 2005 onderzoekt hij het geheugen en de geschiedenis van de Democratische Republiek Congo. Zijn werk is een doorlopend onderzoek naar het culturele, architecturale en industriële erfgoed van de Katanga-regio en stelt de impact van de Belgische kolonisatie in vraag. Zijn kritische kijk op hedendaagse samenlevingen dient als waarschuwing voor de manieren waarop culturele clichés het collectieve geheugen blijven vormen, waardoor het sociale en politieke machtsspel het menselijk gedrag blijft dicteren.

 

English subtitles