Undercurrents 6 - Interwoven Scores: A Symphony of Correspondence
Een uitnodiging om de resonantie te ervaren tussen filmische partituren en composities van vrouwelijke componisten. Ferreyra, van Tamara García Iglesias en Xabier Erkizia, transformeert Beatriz Ferreyra’s musique concrète-composities naar een visueel script dat geluid centraal stelt in de montage, zodat het beeld een verkenning van het auditieve faciliteert. In Occam Delta XX, een compositie van Éliane Radigue, uitgevoerd door Rhodri Davies (harp), Julia Eckhardt (altviool) en Aura Satz (film), ontpopt de filmische vorm zich tot een instrument — een complex vertaalmechanisme, waarbij het oppervlak van de film net zo muzikaal wordt als de harp en altviool die erin weerklinken. In Light Music presenteert Lis Rhodes een muziekstuk dat niet uit noten bestaat, maar uit abstracte getekende patronen, zwarte en witte lijnen die op tegenover elkaar staande schermen geprojecteerd worden en zo een visuele symfonie van geluid en beeld creëren. Deze werken moedigen ons aan om muziekstukken als levende codes te zien, vormen die weerstand bieden tegen definitieve interpretaties en voortdurend veranderen. De muziekstukken worden niet alleen gehoord of gezien; ze worden gevoeld, beleefd en opnieuw verbeeld. In deze composities is de ruimte tussen geluiden even belangrijk als de geluiden zelf, waardoor we worden aangemoedigd om te luisteren, te zien en telkens opnieuw in dialoog te treden.
Curated by Ana Júlia Silvino
In collaboration with EQZE — Elías Querejeta Zine Eskola
Je kan een gesprek tussen Lis Rhodes en Aura Satz lezen via deze link.