11: Brameshuber / Magdy / Fowler

4 April, 2015 - 20:30
SPHINX 5

 

 

SELECTIE 2015

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

Of Stains Scraps & Tires

Sebastian Brameshuber
,
AT
,
2014
,
DCP
,
colour
,
19'

Een afgelegen en verlaten industriële site in een dichtbeboste Oostenrijkse uithoek heeft een nieuwe functie gekregen door een groep Nigeriaanse schroothandelaars. Motors, assen en cylinders die niet verkocht geraken in Europa, worden klaargemaakt voor verscheping naar Afrika. Recht tegenover hun werkplaats is een paintballclub waar jongeren hun hobby uitoefenen. Brameshuber is geïnteresseerd in deze twee verschillende werkelijkheden en hun visuele, akoestische en symbolische relatie.

The Dent

Basim Magdy
,
EG
,
2014
,
HD
,
colour
,
19'

Dinosaurus-eieren, olifanten en futuristische architectuur van bestaande steden zijn de elementen van Magdy’s fantasierijke en surreële verhaal over een onbekende stad die ervan droomt om de Olympische Spelen te ontvangen. Opgenomen in Europa en Noord-Amerika verliezen de verschillende locaties hun specifieke eigenschappen. Ondertitels, manipulaties van beeld en geluid versterken een gevoel van onthechting.

Depositions

Luke Fowler
,
UK
,
2014
,
DCP
,
colour
,
25'

Net voor de BBC het beheer van hun televisie-archief uitbesteedde aan Getty Images, kreeg Luke Fowler de kans om er een laatste keer door te gaan. Depositions onderneemt een poging om de gemeenschappen in de Schotse highlands hun waardigheid – die de BBC hen in vele reportages uit de jaren ‘70 en ‘80 met neerbuigende toon had ontnomen – terug te geven. Heimwee naar oude volksgebruiken, traditionele liederen en romantische vrijheid worden neergehaald door wetenschappelijk rationalisme en dwangmatige normativiteit in een poging om noncoformistische levenswijzen in het gareel te brengen.