Milla

Valérie Massadian
,
FR
,
2017
,
HD
,
colour
,
128'

De zeventienjarige Milla en niet veel oudere Leo lopen weg naar een kleine havenstad in Noord-Frankrijk en vinden er onderdak in een verlaten woning die ze gaandeweg tot hun thuis maken. Twee geliefden ogenschijnlijk alleen in een wrede wereld. Een liefde om te beleven, een leven om te verzinnen en altijd aan vast te houden, wat er ook gebeurt. Zonder sentimentaliteit en met veel gevoel voor detail observeert Valérie Massadian op een beheerste manier het verglijden van de tijd en de kleine dingen des levens. Een onvergetelijk en zinderend werk dat begint en eindigt met twee verschillende, maar toch evenredige vormen van liefde. Courtisane vertoonde Valérie Massadians vorige film, Nana, in 2012. Milla is het nieuwste hoofdstuk in een reeks van films die de transitiefases in het leven van meisjes onderzoekt.

“When I made Nana I knew I wanted to explore three hinge ages – the moments in girls’ lives when all is in between, all is uncertain, changing. Childhood at four years old, as an age when most children, not all of them, but most of them, are still undomesticated, still ‘savage’, hungry for life, to learn, understand, search, interrogate. Next, 11 to 12 years old, when suddenly one morning the world treats you completely differently than the night before, when you just became ‘responsible’, when your candid, naïve, and playful state suddenly doesn’t fit with society anymore and all becomes serious. Let alone the fact that your body changes, and that sex in between your legs, or that blood coming from it – you have no idea how to deal with it all. And then motherhood as a teen – in a way, both of the first stages together, fighting inside. Teenage mothers don’t belong anywhere. Not with the ones their age who have a freedom that they no longer have, and not with the adults, with whom they don’t yet share the codes or interest. Three stages, where basically you don’t have a defined place in the world ... something like that, and how it renders a person fragile, and at the same time shapes that person. So a triptych, yes. Three films, three girls who don’t belong yet to the world, but manage.” (VM)

 

French with English subtitles