Profile: Gabriel Abrantes

24 March, 2012 - 20:30
SPHINX

Gabriel Abrantes (PT/US, 1984) maakt fictiefilms die op het eerste zicht ogen als mainstream Hollywood producties maar teren op een DIY attitude die eerder aanleunt bij experimentele cinema. Zijn films – overwegend het resultaat van samenwerkingsprocessen met onder andere Benjamin Crotty, Daniel Schmidt en Katie Widloski – getuigen van een wrange humor die kan beschouwd worden als een manier om globale politieke kwesties aan te snijden maar ook als een vorm van institutionele kritiek, zowel op de kunstwereld in vroege werken als Olympia en Visionary Iraq als op industriële cinema in latere films. Abrantes en zijn partners maken gebruik van strategieën van narratieve vervreemding zoals dubbing (in A History of Mutual Respect) of het inzetten van nonprofessionele acteurs, waaronder zichzelf. In Visionary Iraq, een tegendraads gezinsdrama over een incestueuze relatie tussen broer en zus die beslissen om in Irak te gaan vechten, spelen Abrantes en Crotty alle rollen zelf.

Palacios de Pena is dan weer een overwegend vrouwelijke historie die een relaas van twee kleinburgerlijke tieners en hun tiranieke grootmoeder aanwendt om in te gaan op kwesties van collectieve schuld en politieke oppressie in Portugal. Palacios de Pena representeert een duidelijke verschuiving in Abrantes’ werk, van de kunstgalerie naar het cinematografische domein, in zijn eigen woorden “van kunst als bevraging van de mechanismes van de kunstwereld naar kunst als bevraging van globale politieke mechanismes.” Volgens Abrantes is “de interesse in cinema gebaseerd op een aantal factoren, waaronder de invloed van Hollywood op het collectieve bewustzijn en de ontwikkeling van een visie op geschiedenis en zijn relatie met Amerikaanse waarden en levensstijlen. Hollywood heeft gedurende de 20ste eeuw een aanzienlijke rol gespeeld in de economische, culturele en politieke opgang van de V.S.” De films van Abrantes zijn ook karakteristiek voor de recuperatie van narrativiteit door kunstenaar-filmmakers, van Miranda July tot Steve McQueen en Anka & Wilhelm Sasnal, maar ook Ben Rivers’ Two Years at Sea, die ook op het festival wordt vertoond. Abrantes’ werk werd eerder vertoond op de filmfestivals van Rotterdam, Venetië en Londen en in instellingen zoals Palais de Tokyo en Musée d’Art Moderne de la Ville in Parijs, maar is nu voor het eerst te zien in België. 

Visionary Iraq

Gabriel Abrantes & Benjamin Crotty
,
US
,
2009
,
video
,
colour
,
17'

Palacios de Pena

Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt
,
US, PT
,
2011
,
HD
,
colour
,
56'