Get Out Of The Car

Thom Andersen
,
US
,
2010
,
16mm
,
34'

Get Out of the Car, een hulde aan artisanale cultuur en termietkunst, zou kunnen beschreven worden als een nostalgische film. Maar ik zou willen benadrukken dat het hier niet gaat om een nutteloze of reactionaire vorm van nostalgie, maar eerder een militante nostalgie. Verander het verleden, het heeft er nood aan. Herinner de woorden van Walter Benjamin die ik citeer in de film: zelfs de doden zullen niet veilig zijn. Herstel wat hersteld kan worden, zoals de Watts Towers. Herbouw wat herbouwd kan worden. (…) Het is ook een trieste film, volgens sommigen. In dat geval is het een ‘juiste” film, want de wereld waarin we leven is triest, maar zoals Jonathan Tel heeft geschreven: ‘grootse steden zijn taai; hun lelijkheid kan niet gescheiden worden van hun sexiness’. Los Angeles is zeker taai en lelijk, gezien in medium of long shot. Maar Roman Polanski suggereerde ooit een andere schoonheid: ‘LA is de mooiste stad in de wereld – op voorwaarde dat het gezien wordt bij nacht en op afstand’. Get Out of the Car stelt een derde zienswijze voor: dat LA op zijn mooist is als het wordt gezien in close-up and dat zijn sexiness niet kan gevonden worden waar de meeste toeristen kijken.” (TA) 

Llora Cuando Te Pase (Cry When it Happens)

Laida Lertxundi
,
US, ES
,
2010
,
16mm
,
colour
,
14'

Het stadshuis van Los Angeles wordt weerspiegeld in het raam van het Paradise motel. Het dient als een anker voor een excursie door de natuurlijke uitgestrektheid van Californië. Hier treffen we een teruggehouden psychodrama van spel, verlies en de transformatie van alledaagse gewoontes. Muziek schrijdt langs de interieurs en exterieurs en spreekt van grenzeloosheid en verlangen. 

Piensa en Mi

Alexandra Cuesta
,
US, EC
,
2009
,
16mm
,
colour
,
15'

Bewegend van oost naar west, omlijsten de ramen van een bus stukjes van de voorbijglijdende stad. De hele dag lang komen beelden van pendelaars, lichttexturen en details van lichamen samen om een portret te weven: een beschouwende meditatie over publiek transport in de stad Los Angeles. Deze reis speelt zich af tegen een decor vol afzondering, routine en alledaagse schoonheid. Intussen verzorgen de geluiden van toevallig passerende auto's de klankband.