16: Restrepo / Danska

1 April, 2017 - 22:15
Sphinx cinema

 

 

SELECTIE 2017

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

 

In the presence of Camilo Restrepo.

 

Cilaos

Camilo Restrepo
,
CO, FR
,
2016
,
DCP
,
13'

“My urge to make Cilaos came from my encounter with the Reunionese singer Christine Salem. Although I knew nothing whatsoever about the culture of Reunion Island, I was struck by its resemblance to the culture of Colombia, where I grew up. The stories about Reunion Island that I learned from Christine echoed the South American stories and legends of my childhood. It was really striking to see the extent to which two such geographically distant regions of the world continue to share, through their common colonial past, the myths, beliefs and rhythms of the African peoples who were brought there. With Cilaos, I wanted to explore this shared heritage, and to show the resonances that exist between the Reunionese and South American cultures.” (Camilo Restrepo)

Een vrouw neemt haar moeders sterfwens mee naar de vader die ze nooit gekend heeft. Hij is dood maar niet verdwenen uit de Marrongemeenschap in het dorp Cilaos op het eiland La Réunion. In samenwerking met de befaamde zangeres Christine Salem ontwikkelt Restrepo een trans-diasporisch verhaal tussen de doden en de levenden, bewegend op de bezwerende slavenritmes van maloya — een muziekgenre van Réunion — en mapalé uit Colombia.

Right On!

Herbert Danska
,
US
,
1970
,
35mm
,
78'

Right On! wordt omschreven als “een samenzwering van rituelen, straattheater, soul en cinema”. Het is een baanbrekende concertfilm, een meeslepend document van radical Black sentiment in sixties Amerika, en een voorloper van de hiphoprevolutie in de muziekcultuur. In de film, in guerrillastijl gedraaid op de straat en op de daken van Lower Manhattan, brengt het originele Last Poets trio 28 spoken-word nummers, die ze voor het eerst opvoerden tijdens hun legendarische ‘Concept-East Poetry’ optreden in het Paperback Theater in New York in 1969. Right On! verscheen bijna gelijktijdig met Melvin Van Peebles’ Sweet Sweetback’s Baadasssss Song en werd door de producent omschreven als “de eerste volledig zwarte film die geen toegevingen doet aan het blanke publiek op het vlak van symboliek en taal.”