“My urge to make Cilaos came from my encounter with the Reunionese singer Christine Salem. Although I knew nothing whatsoever about the culture of Reunion Island, I was struck by its resemblance to the culture of Colombia, where I grew up. The stories about Reunion Island that I learned from Christine echoed the South American stories and legends of my childhood. It was really striking to see the extent to which two such geographically distant regions of the world continue to share, through their common colonial past, the myths, beliefs and rhythms of the African peoples who were brought there. With Cilaos, I wanted to explore this shared heritage, and to show the resonances that exist between the Reunionese and South American cultures.” (Camilo Restrepo)
Een vrouw neemt haar moeders sterfwens mee naar de vader die ze nooit gekend heeft. Hij is dood maar niet verdwenen uit de Marrongemeenschap in het dorp Cilaos op het eiland La Réunion. In samenwerking met de befaamde zangeres Christine Salem ontwikkelt Restrepo een trans-diasporisch verhaal tussen de doden en de levenden, bewegend op de bezwerende slavenritmes van maloya — een muziekgenre van Réunion — en mapalé uit Colombia.