what remains

belit sağ
,
NL
,
2018
,
DCP
,
colour
,
17'

Het nieuwste werk in een reeks films waarin belit sağ het geweld van politie en militairen tegen de Koerden in het zuidoosten van Turkije aanklaagt. what remains bestaat uit beelden die sağ schoot en verzamelde tussen 2015 en 2016 in Cizre, een stad met een Koerdische meerderheid, alsook materiaal van over heel Turkije in dezelfde periode. Het werk focust op het materiaal dat de kunstenaar heeft van collectieve Koerdische rouwpraktijken en de afbeeldingen van de doden die in deze praktijken worden gebruikt. Sağ benadert haar onderwerp zowel filosofisch als emotioneel, en is gedreven om werk te maken dat theoretisch grondig onderbouwd is en moreel meedogend.

So on behalf of my country and out of the bottom of my heart:

Anna Dasović
,
NL
,
2018
,
video
,
colour
,
10'

Op 11 juli 2015 is Dasović aanwezig op de begrafenis van de overschotten van 136 mensen in Potočari, Servische Republiek, Bosnië en Herzegovina. Hun overschotten werden opgegraven in het daarop voorgaande jaar uit massagraven in de omgeving. In sommige gevallen de werden de menselijke overschotten verspreid gevonden over primaire, secundaire en tertiaire massagraven. Deze mensen kwamen om tijdens de de genocide die plaatsvond in Srebrenica, Oost-Bosnië in de zomer van 1995. So, on behalf of my country and out of the bottom of my heart: brengt beelden samen van zowel de pers als materiaal geschoten door mobiele telefoons, zowel van haarzelf als ‘gevonden’ materiaal van andere aanwezigen. Al het materiaal werd opgenomen tijdens de begrafenisceremonie die samenviel met de herdenkingsplechtigheid van de 20ste verjaardag van de genocide in Srebrenica.

The Migrating Image

Stefan Kruse Jørgensen
,
DK
,
2018
,
DCP
,
colour
,
28'

In de zomer van 2015, ervaart Europa de grootste instroom van vluchtelingen sinds de Tweede Wereldoorlog. Door een fictieve groep vluchtelingen doorheen Europa te volgen, stelt The Migrating Image de overproductie van beelden van menselijke tragedies en sterfgevallen in vraag: militaire opnames, drone fotografie, een 360° camera of satellietopnames — elke fase van de verschrikkelijke reis is vertegenwoordigd door een ander beeldregime. Doorheen zijn schijnbaar kille en objectieve beeldanalyse, geeft Kruse een bijtende kritiek.