13: Delanghe / Aurand / Jiménez

5 April, 2015 - 15:30
SPHINX 3

 

 

SELECTIE 2015

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

Demian’s Face

Chloë Delanghe
,
BE
,
2014
,
HD
,
colour
,
9'

Demian’s Face is een filmisch portret dat voortkomt uit het elementaire verlangen om naar iemand te kijken. De confrontatie met dit verlangen leidt tot consequenties die zich voordoen tijdens het portretteren. Het verlangen van het kijken verandert snel in een noodzaak om te creëren, als haast onvermijdelijke reactie. De relatie met de geportretteerde persoon evolueert. Vanuit een intimiteit en nabijheid ontwikkelt zich een afstand. De beelden worden begeleid door een tekstfragment uit Demian. Die Geschichte Einer Jugend (1919) van Herman Hesse, dat als leidraad dient voor een verdere reflectie over het gelaat.

Maria und die Welt

Ute Aurand
,
DE
,
1995
,
16mm
,
b&w
,
15'

A film about my friend Maria Lang. The light falls on a few details, chance selections, out of which a place is composed, the place where Maria lives with her mother. A landscape, a village, a kitchen, 25 her room.” (Ute Aurand)

De speelse en aangrijpende films van de Duitse filmmaakster Ute Aurand, sinds de jaren 1980 een spilfiguur in de wereld van de Berlijnse experimentele film, ontstaan vanuit een intieme relatie met mensen en plaatsen. Haar 16mm films, geïnspireerd door de tradities van het filmdagboek en feministische en artisanale praktijken, zijn een ode aan de kleine details van het leven, landschappen of vrienden die ze gedurende vele jaren heeft gefilmd.

Face Deal

Mary Jiménez
,
BE
,
2014
,
video
,
colour
,
29'

Dertig jaar geleden, in 1984, maakte Mary Jiménez een andere introspectieve film: Du verbe aimer. Ze draaide de film na de dood van haar moeder. Via haar moeder zocht ze naar het portret van zichzelf. Ze was zesendertig toen de film werd uitgebracht. Vandaag is ze zesenzestig en filmde ze Face Deal in de maanden voorafgaand aan het overlijden van haar vader.

Jiménez filmt en herfilmt met haar gsm. Ze scant het beeld, komt steeds dichter, tot het onscherp wordt. Herinneringen, of het verlies daarvan, is waar het in deze film om draait. De kijker zal zelf moeten beslissen welk gezicht datgene van Mary is en welk dat van haar vader Lucho of haar oom Arturo. Zo overbrugt Mary Jiménez de afstand in ruimte en tijd. Zo maakt ze de allermooiste film over het fenomeen genaamd dementie. Een allergevoeligste film ook, zelfs vanop minder dan een armlengte afstand. (Pieter Van Bogaert)

Jón in Akureyri

Ute Aurand
,
DE
,
1993
,
16mm
,
colour
,
9'

Jón in Akureyri is het tweede deel van Detel + Jón. Ik filmde Jón Sigrurgeiersson die door de straten van zijn jeugd wandelt, zijn broer ontmoet die filmmaker is en verhalen vertelt over zijn kindertijd. (Ute Aurand)

Gestures

Chloë Delanghe
,
BE
,
2012
,
HD
,
colour
,
6'

Gestures is een continue dialoog tussen wat getoond wordt en wat werd verborgen. Het werk poogt te focussen op de gebaren en uitdrukkingen van de geportretteerde. De klank van haar stem is een aanwijzing voor een mogelijk verhaal, een verhaal dat echter gefragmenteerd blijft. De blik van de camera hapert en poogt een heel belangrijk moment tussen twee mensen, moeder en dochter, te reconstrueren.