Cavalo Dinheiro

5 April, 2015 - 20:00
SPHINX 3

 

The starting point of this film was the stories told by Ventura. We were in the same place when the Carnation Revolution broke out in Portugal in 1974. I had the chance to be a young boy in a revolution and suddenly I could discover and experience music, politics, films, girls, all at the same time. I was happy, I was yelling in the streets, I was taking part in the occupations of schools and factories. I was 13 and it blinded me.

It took me four decades to realize that my friend, Ventura, was in the same places in tears and terrified, hiding with his comrades like him from immigration. He told me his memories of a time spent in what he calls his “prison,” where he fell into a long deep sleep. I can hardly say more, it’s all in the film, and the shooting was devastating, we shook a lot. Ventura is desperately trying to remember, but this is not necessarily the best thing. So I think we made this film to forget. Really to forget, and to be done with it.” (Pedro Costa)

Cavalo Dinheiro (Horse Money)

Pedro Costa
,
PT
,
2014
,
DCP
,
colour
,
115'

Ventura dwaalt rond in een vagevuur van versplinterde herinneringen en gebroken dromen: een messengevecht in maart 1975 dat hem een diepe hoofdwonde bezorgde en dat mogelijks zijn tegenstander dood achterliet, een werkgever die hem weigerde omdat hij hem te jong vond en een door gieren aan stukken gescheurd paard met de naam Money. Deze herinneringen worden explosief tijdens een reis naar de onderwereld en terug. Een meerstemmig verhaal over fragiliteit en veerkracht in het licht van de mislukking en over al diegenen die met veel moeite ruimte voor zichzelf proberen te creëren in een barre omgeving.