Competitie 5
Recente films en video’s, cutting edge cinema van kunstenaars en filmmakers die honger hebben naar avontuur en nieuwe wegen uitstippelen in het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Recente films en video’s, cutting edge cinema van kunstenaars en filmmakers die honger hebben naar avontuur en nieuwe wegen uitstippelen in het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
In een bos in de buurt van Marseille werkt de Vietnamese filmmaakster Henriette Nhung aan een versie van Les Liaisons Dangereuses, daarbij geholpen door haar zoon Mike. Maar wanneer de hoofdacteur verdwijnt, worden de opnames stopgezet. De film verliest zijn Valmont en snel daarna ook zijn regisseur. Ze laat de volledige opnameploeg achter, die nu op sleeptouw wordt genomen door de jonge Mike. Terwijl ze door de havenstad dwaalt, ontdekt Henriette een wereld die herinneringen opwekt aan haar thuisland. Ze ontmoet er een man die bespookt wordt door een lange reis zonder terugkeer.
“Als ik zeg dat ik helemaal niet zeker ben over wat All That She Surveys betekent, ben ik niet oneerlijk: de film blijft fundamenteel mysterieus voor mij”. (GM) Het idee en scenario zijn afkomstig van James Benning: een dag in het leven van een jonge vrouw (een prachtige rol door Amy Seimetz). We zien haar achtereenvolgens de omgeving afspeuren, emotioneel worden aan een tramhalte, diep nadenkend op de tram en aandachtig in een museum. Ze kijkt en luistert en absorbeert de wereld.
“I will Forget This Day, gefilmd in Grisaille, is een hartverscheurend portret van wachtende jonge vrouwen, wiens beslissingen niet altijd bewust gemaakt worden”. (Andréa Picard)
“In een interieur in Los Angeles, een gevoel van verlies, een lied voor een geliefde. Een film over het vrouwelijk structurerende lichaam”. (LL)