Dissent! - L.A. Rebellion

2 April, 2015 - 20:00
Paddenhoek

 

 

DISSENT! Talk with Billy Woodberry & Barbara McCullough - volgend op screening Bless Their Little Hearts

 

“The black experience, in some ways, is particular, but in that it is also universal”, aldus Billy Woodberry. Wat betekent het om de ‘zwarte ervaring’ filmisch te representeren en beschouwen? Hoe kan men tegelijkertijd strijden tegen de heersende rassenlogica in film en omgaan met de problematiek van het in beeld brengen van gediscrimineerde en gemarginaliseerde levens? Hoe kan je deze strijd binnen en buiten de cinema voortzetten? In deze sessie spreken Billy Woodberry en Barbara McCullough over hoe zij deze uitdagingen in eigen werk – en bij uitbreiding binnen de L.A. Rebellion beweging – aangingen.

 

In samenwerking met UGent.

Bless Their Little Hearts

Billy Woodberry
,
US
,
1984
,
35mm
,
b&w
,
84'

Deze film van Billy Woodberry behandelt de verwoestende effecten van het werkgelegenheidstekort op een familie in Los Angeles die ook al centraal stond in Killer of Sheep (1977) en getuigt van de verdere ravage die is aangericht in de weinige jaren sinds deze laatste film. Nate Hardman en Kaycee Moore leveren hartverscheurende acteerprestaties als koppel waarvan de familie wordt uiteengereten door gebeurtenissen waar ze geen controle over hebben. Als er toch nog verlossing mogelijk is, dan is het wel doorheen de gevoelige weergave van het alledaagse leven dat ondanks alles standhoudt. In 1978, wanneer de productie van Bless Their Little Hearts werd opgestart, was Burnett op vierendertigjarige leeftijd reeds een oude rot in het vak en een mentor voor velen binnen de UCLA filmwereld en hij was het die Woodberry aanmoedigde om een langspeelfilm te maken. Burnett bood de nieuwkomer een verbazingwekkend grondig origineel scenario van 70 pagina’s aan en nam ook het camerawerk van de film voor zijn rekening – een veelzeggend gebaar van vertrouwen. Bovendien bracht hij Woodberry ook in contact met zijn cast bestaande uit vrienden en familie, waarvan velen hadden meegespeeld in Killer of Sheep, wat de connecties tussen beide films nog versterkte. Vervolgens hield hij zich afzijdig om Woodberry de kans te geven het materiaal te bewerken en de film te regisseren en monteren. Zoals Woodberry later zei, “Hij zag met opzet af van het aanreiken van oplossingen”. Zo leverde de regisseur een briljante eerste film af, een gemeenschappelijk werk dat de visies van Woodberry, Burnett en hun voortreffelijke cast verenigt. (Ross Lipman)