Fu Yu Zi (Father and Sons)
“In 2011, Cai took his two sons to his workplace, a factory in Fuming, where he worked as a stone caster, and found a school for them. Ever since, they have been living in a hut owned by the fac- tory, with only one bed. We began filming their life on February 2nd 2014. On the morning of the 6th, we received threats from the boss and had to stop filming.” (Wang Bing)
Father and Sons bestaat bijna volledig uit een handvol statische long shots gefilmd in een groezelige hut van een Chinese migrantarbeider en zijn zoons. De film is een verkenning van plaats, jeugd, aandacht en afleiding. De dag gaat over in de schemering, het daglicht trekt zich terug en maakt plaats voor langer wordende schaduwen in de kamer, maar deze veranderingen dringen niet echt door tot de bewoners. De herrie van de televisie en de gloed van een gsm brengen de ogen en vingers van de twee jongens in vervoering.
“De film is een oefening in tijd en wachten. We kijken naar de hoofdrolspelers die kijken naar een televisie die zich buiten het beeld bevindt. Hierdoor wordt het ene scherm gespiegeld door een ander. Voor sommigen is kijken naar Father and Sons misschien een lange, veeleisende ervaring waarbij er niet echt iets gebeurt. Maar wanneer we er dieper op ingaan, blijken we te maken te hebben met een fascinerend genuanceerde oefening in pure observatie, waarbij overgave leidt tot empathie met het kader als een eenvoudig raam dat uitgeeft op een complexe realiteit.” (Justin Jaeckle)