Selectie 20: Alia Syed: Imprints, Documents, Fictions

2 April, 2023 - 20:30
Paddenhoek

 

SOLD OUT

 

CLOSING NIGHT

Voor deze slotavond is een ticket in voorverkoop nodig, voor Vrienden van Courtisane, genodigden en geaccrediteerden is een reservatie nodig.

 

Sinds de jaren 1980 maakt Alia Syed films die, geïnspireerd door persoonlijke en historische realiteiten, de subjectieve relatie tussen gender, plaats, diaspora en kolonialisme behandelen. Haar werk, dat zich verzet tegen de lineariteit van de filmstrook en van traditionele narratieve structuren, maakt gebruik van verschillende lagen en herhaling – het omvat feit, fictie, heden en verleden. Deze voorstelling ter gelegenheid van de publicatie van Alia Syed: Imprints, Documents, Fictions (ed. María Palacios Cruz) focust op een reeks werken van de laatste tien jaar die reflecteren over de Aziatisch-Schotse opvoeding van de filmmaker. Alia Syed: Imprints, Documents, Fictions, uitgegeven door Courtisane festival in samenwerking met Open City Documentary Festival, is de eerste monografie gewijd aan Syeds werk en bevat naast nieuwe essays van Jemma Desai, Inga Fraser, Peter Gidal, Rahila Haque, Salima Hashmi, Anjana Janardhan, Ruth Noack en Henrietta Williams, ook teksten geschreven door Syed zelf.

In the presence of Alia Syed

 

Na decennia van filmvertoningen en vele jaren Courtisane festival in Paddenhoek, wordt dit ons allerlaatste festivalprogramma op deze locatie. Het gebouw wordt gerenoveerd en helaas zal de bioscoop verdwijnen. Na deze vertoning nodigen we je graag uit voor een drankje in Paddenhoek.

 

Points of Departure

Alia Syed
,
UK
,
2014
,
digital
,
16'

Points of Departure is opgebouwd als een vlechtwerk van objecten en plaatsen die we niet kunnen achterlaten. Een voice-over beschrijft een tafelkleed dat ik terugvond terwijl ik het huis van m’n bejaarde vader leegmaakte en verkent zo thema’s uit het persoonlijke en collectieve geheugen via mijn verhouding tot de stad Glasgow. De film probeert de verschillende draden van herinnering te ontrafelen die samenkomen in dit wereldse voorwerp en een beeld te vinden in het BBC-archief dat verbonden is met mijn herinneringen aan opgroeien in Glasgow. De pogingen van mijn vader om een in het archief gevonden Urdu Ghazal – een poëtische expressie over de schoonheid van de liefde en de pijn van verlies – te vertalen, vormen de leidraad doorheen het labyrint van mijn eigen geheugen en dat van het BBC archief. (Alia Syed)

Clippy

Alia Syed
,
UK
,
2016
,
digital
,
3'

Alia Syed creëert een aangrijpend beeldgedicht uit de professionele herinneringen van Mr Ghulam Rasul Tahir en Mr Mohammed Ali Azad, wier ervaringen tijdens hun loopbaan bij de Glasgow Bus Corporation onze verwachtingen tarten. Met de beelden die ze draait met een 16mm-camera in de Dumbarton Road in Glasgow reageert Syed op een shot, dat ze vond in de archieven van BBC-Schotland, van een begrafenisstoet die door dezelfde straten trekt in 1969. Een lamentatio door Hardeep Deerhe reageert op het traditionele Schotse lied When the Battle’s O’er (gespeeld door Ross Ainslie) en zorgt voor de akoestische omhulling van dit beklijvende werk. (Channel 4)

 

English spoken

Snow

Alia Syed
,
UK
,
2019
,
digital
,
42'

 “Deze tape is gemaakt met Hi8-video gefilmd door mijn vader”. Door middel van visuele analyse en hypnotiserende herhaling eigent Syed zich het beeldmateriaal toe dat haar vader filmde op een sneeuwachtige dag in 1995/96, een periode waarin zij en haar vader niet meer met elkaar spraken. Snow vermengt verschillende temporaliteiten – van het oorspronkelijke beeldmateriaal, van de eerste keren dat Syed deze beelden bekeek in 2017 en van het opnieuw bekijken ervan in 2019. Tijd en herhaling veranderen de veronderstellingen van de filmmaker over de beelden en wijlen haar vader, die zowel aan- als afwezig is. (María Palacios Cruz)

 

English spoken