Selection 11: Luke Fowler, Margaret Tait, Alexandra Cuesta

5 April, 2020 - 11:30
SPHINX CINEMA

 

De geboorte van Margaret Tait 100 jaar geleden wordt gevierd middels twee programma’s. Ze zijn beide opgebouwd rond één van haar gevierde 'filmgedichten’ (A Portrait of Ga en Where I Am Is Here) en gaan in dialoog met een selectie van recente werken die doordrongen zijn van een gelijkaardig gevoel van intimiteit en een poëtische interesse in het alledaagse, het capteren van vrienden, familie en vertrouwde plaatsen. Dit eerste programma exploreert het gevoel van ruimte, het tweede focust op portretten.

Cézanne

Luke Fowler
,
UK, FR
,
2019
,
16mm
,
7'

Gefilmd in en rond de studio en tuin van de schilder Paul Cézanne in Aix-en-Provence, en ook op de berg Saint Victoire, met een focus op de omvangrijke reeks schilderijen die hij maakte tussen 1882 en 1906. Met een soundtrack van Toshiya Tsunoda.

Where I Am is Here

Margaret Tait
,
UK
,
1964
,
16mm
,
35'

De precisie die Where I Am Is Here samenhoudt is niet afhankelijk van woorden: een zestal terugkerende thema’s — een steen die in het water wordt gegooid, het sluiten van een autodeur, verkeer, gebouwen bekeken vanuit voorbijrijdende bussen, ... — reageren op elkaar en worden begeleid door de muziek die Hector MacAndrew schreef voor mijn gedicht Hilltop Pibroch. (Margaret Tait) 

Notes, Imprints (on love): Part I

Alexandra Cuesta
,
US, EC
,
2020
,
HD
,
19'

Een vreemde stad, de omgeving van de filmmaker, het dagelijkse leven. Een verzameling van poëtische momenten en ervaringen die het leven in een post-industrieel landschap beschrijven, het einde van een liefdesverhaal, de politiek van het private en publieke. Deze film, gedraaid op 16mm, exploreert de esthetiek van eenzaamheid en het verschijnen en uitdrijven van geesten via de emotionele kracht van cinema.

Houses (for Margaret)

Luke Fowler
,
UK
,
2019
,
16mm
,
5'

Luke Fowler maakte deze hommage aan de Schotse filmmaker en dichter Margaret Tait naar aanleiding van de viering van haar geboortdag, nu 100 jaar geleden. Onderweg naar Taits geboorteplaats Orkney documenteert Fowler haar leven en werk via beelden van haar vroegere woonplaatsen en de locaties waar ze filmde, fragmenten uit haar productie-dagboeken, en het reciteren van haar gedicht Houses, waarin ze reflecteert over de betekenis van thuis.