Selection 5: Morgan Quaintance

3 April, 2020 - 17:30
SPHINX CINEMA

 

Morgan Quaintance is a London-based artist and writer, who has also worked as a curator, musician and broadcaster. This trilogy of recent films, grouped together under the title Hysteresis (“the dependence of the state of a system on its history”), brings together archive materials with newly shot 16mm in order to reflect on Britain’s artistic and socio-cultural present and how it’s shaped by its recent past. Unifying seemingly disconnected subjects, from the artist’s mother to an avant-garde sound ensemble, Quaintance makes an impassioned plea for progressive thought and action.

 

In the presence of Morgan Quaintance

Early Years

Mogan Quaintance
,
UK
,
2019
,
HD
,
16'

Early Years is a portrait of Jamaican-born artistic polymath Barbara Samuels. It features an account of her first generation, diasporic experience in London, and her discovery of the liberatory possibilities for self-actualisation offered by an early entry into creative life.

Another Decade

Morgan Quaintance
,
UK
,
2018
,
video
,
27'

Another Decade combineert archiefmateriaal en found footage uit de jaren 1990 met nieuwe beelden op 16mm en standard definition video. De film focust op getuigenissen en verklaringen van kunstenaars, theoretici en culturele werkers die twee decennia later nog niets aan relevantie hebben ingeboet. Het besef dat er zeer weinig socioculturele of institutionele verandering heeft plaatsgevonden in het Verenigd Koninkrijk stuwt de film voort. Terwijl de recente belangstelling voor de jaren 1990 een grotendeels apolitieke en monoculturele opvatting van dat decennium naar voor schuift, wil deze film bewijs bovenhalen van de jaren 1990 als een ander, meer politiek, confronterend en iconoclastisch decennium dat een toekomst in zich droeg die nog steeds moet aanbreken.

Anne, Richard and Paul

Morgan Quaintance
,
UK
,
2018
,
15'

Anne, Richard and Paul is een filmportret van het Bow Gamelan Ensemble, de ondertussen ontbonden groep van performancekunstenaar Anne Bean, beeldhouwer Richard Wilson en muzikant Paul Burwell. Naast hun grootse optredens met instrumenten uit schroot, glas en andere niet-traditionele muziekmaterialen, gebruikte de groep vuurwerk om uiterst gechoreografeerde spektakels van noise en licht te creëren. Tussen documentaire en abstractie, verleden en heden in creëert de film een impressionistisch document van dit trio.