Sonntagsmalerei / Es kommt drauf an, sie zu verändern
In the presence of Claudia von Alemann
Supported by Goethe-Institut Brüssel
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
In the presence of Claudia von Alemann
Supported by Goethe-Institut Brüssel
Sonntagsmalerei heeft de vorm van een filmdagboek, gedraaid op 8mm-film. Het onderzoekt de seksuele politiek van de vroege jaren 70 vanuit het perspectief van Eva, die doorheen haar relaties met twee minnaars tracht te navigeren. Ula Stöckl, wier baanbrekende film uit 1968 Neun leben haben die Katze vaak wordt gezien als het begin van deze periode van politiek geëngageerd werk door vrouwen, zet haar onderzoek naar vrouwenemancipatie hiermee voort.
“Filosofen hebben de wereld alleen maar op verschillende manieren geïnterpreteerd. Maar het punt is dat het erom gaat de wereld te veranderen.” Het citaat van Marx uit zijn elf stellingen over Feuerbach kan ook gelezen worden als een oproep voor filmmakers, een oproep die Claudia von Alemann ter harte neemt in haar werk. Het doel van films maken is niet om de wereld vast te leggen, maar om hem te veranderen. Es kommt drauf an, sie zu verändern documenteert de arbeidsomstandigheden van vrouwelijke fabrieksarbeiders. Door middel van uitgebreide interviews — waardoor de vrouwen zeggenschap krijgen en een stem in hun politieke strijd — beschrijven en bespreken de fabrieksarbeiders de verschillende niveaus van uitbuiting die ze in hun leven ervaren, als arbeiders en als vrouwen.