Cyclus: Lizzie Borden

3 February, 2017 - 28 February, 2017
CINEMATEK, Brussel

“I made the film because it seemed that people now were either completely cynical about the effectiveness of any kind of political process, or burned out and caught without any kind of language. It seemed important to re-ask certain questions, and to re-ask them as mediated through Europe, where the left is still a very vital force. If it relates to the sixties, it's only because that energy of the sixties was so good - not just here but in Europe too. Where has that all gone?”

In het licht van de recente pogingen van filmmakers zoals Martin Scorsese en Baz Luhrmann om de spirit van 1970-80’s New York nieuw leven in te blazen, lijken de hoogdagen van no wave, post-punk en the get down terug van nooit weggeweest. Het beeld van The Big Apple als poel van stinkend verderf en baken van wetteloze creativiteit mag tegenwoordig wel dienen als dankbaar decor voor oor- en oogstrelende nostalgie-trips en epische rock-operas, maar het valt te betwijfelen of zelfs maar een van deze grootse Hollywood-ondernemingen zich kan meten aan de ongebonden energie en nietsontziende rebellie van Lizzie Borden’s Born in Flames (1983). De recente restauratie van deze in downtown NY en in guerrilla-stijl geproduceerde science-fiction fabel manifesteert als nooit tevoren een radicale visie die inslaat als een molotov cocktail temidden van een actualiteit die wordt getekend door politieke onrust en reactionaire teneur. Het speculatief toekomstbeeld van een post-revolutionaire wereldorde die zich ondanks retorische beloftes van verandering en gelijkheid schuldig maakt aan systematische discriminatie en oppressie evoceert vandaag ongetwijfeld heel wat echo’s van herkenning. Geen wonder dat de film in de VS geldt als een blauwdruk voor tal van activistisch bewegingen: zijn wervelend, caleidoscopisch portret van de strijd tegen heteropatriarchie en racisme lijkt gezien de rijzende criminalisering van verzet alleen maar aan verbeeldingskracht te hebben gewonnen. Swingend tussen verschillende perspectieven en personages, met onder andere Kathryn Bigelow, Adele Bertei en Florynce Kennedy als zichzelf, en gedragen door de ritmes van bands zoals The Red Crayola en The Bloods, confronteert deze uitdagende beschouwing van gender, seksualiteit, ras en klasse ons als geen ander met de grenzen en mogelijkheden van verzet vandaag.

Born in Flames geldt als brandpunt van dit uitgebreid filmprogramma dat in samenspraak met Lizzie Borden werd samengesteld. Het programma omvat onder andere twee zelden vertoonde films van Borden: haar debuut Regrouping (1976), een portret van een vrouwenbeweging wiens homogeniteit van ras en klasse Borden nadien zou counteren, en Working Girls (1986), een demystificatie van sekswerk die zijn grondslag heeft tijdens de productie van Born in Flames. Verder biedt dit programma behalve het werk van gelijkgezinden en compagnons-de-route zoals Vivienne Dick, Kathryn Bigelow en Sheila McLaughlin ook een reeks films die hebben gediend als inspiratiebron of die hedendaagse resonanties met zich meedragen. 

Het programma CYCLUS - LIZZIE BORDEN: BORN IN FLAMES 03.02 > 28.02 is een initiatief van CINEMATEK en Courtisane.
www.cinematek.be

In samenwerking met de Ambassade van de Verenigde Staten van Amerika, ERG, Macba & Tabakalera.

Born in Flames

3 February, 2017 - 19:30
Cinematek, Brussel
talk+screening

Working Girls

4 February, 2017 - 19:00
Cinematek, Brussel
screening

Regrouping

5 February, 2017 - 19:00
Cinematek, Brussel
screening