Lisandro Alonso

8 November, 2018 - 16 November, 2018
Cinematek, Brussel

La libertad: de titel van Lisandro Alonso’s debuutfilm kan ook dienen om zijn werkwijze te beschrijven, een instinctieve aanpak die hem toelaat om ver buiten de geijkte en conventionele cinematografische paden te treden. De Argentijnse filmmaker verkiest om zich eerder te laten leiden door de desolate omgevingen die hij aantreft op zijn reizen door de randgebieden van de zogenaamde “beschaving”:  de uitgestrekte dorre pampas in La libertad (2001), de krioelende groene jungle in Los muertos (2004), de glaciale sneeuwlandschappen van Tierra del Fuego archipelago in Liverpool (2008), de surreële woestijnen van het Patagonia gebied in Jauja (2014), zelfs de schimmige passages van het Teatro San Martin in Buenos Aires in Fantasma (2006). Telkens spelen de meticulous gefilmde settings een fundamentele rol als achtergrond voor de dwaaltochten van een solitaire, zwijgzame figuur, wiens innerlijk leven en sociale geschiedenis gehuld blijven in mysterie. De  ondoorgrondelijke figuren waren door grensgebieden waar verschillende werelden samenkomen, waar natuur en beschaving elkaar treffen, verschillende tijperken met elkaar botsen, herinnering en geschiedenis, fantasie en werkelijkheid in elkaar verstrikt geraken, wat Alonso’s cinema een fabelachtige dimensie geeft die voortdurend varieert in complexiteit en densiteit.

Van de circulariteit van La libertad’s portrettering van de Sisyfusarbeid van een houthakker en de lineariteit van de terugreis van een ex-gevangene in Los muertos tot de tangentiële shift in perspectief in Liverpool: voor elke nieuwe film hervindt Alonso een nieuwe vrijheid, gedreven door een zoekende energie die hem telkens opnieuw leidt naar onbereisde terreinen. Zijn meest recente film, Jauja – het resultaat van zijn allereerste samenwerking met een schrijver en professionele acteurs – leidt de wijder wordende omwenteling die zijn films hebben afgelegd steeds verder binnen het register van de mythe. Aanvangend met een tekst die refereert naar een plaats in de Inca-folklore, een “mythologisch land” dat mensen hebben “proberen te vinden maar telkens zijn verdwaald op weg naar dit aardse paradijs,” muteert de film geleidelijk tot een hypnotische, trance-achtige odyssee waarbij alle scheidingslijnen tussen het reële en het irreële vervagen. Met elke nieuw ondernemening lijkt Alonso zich steeds radicaler in te laten met de essentiële inzet van zijn cinematografische speurtocht: het opzoeken van het onbekende om te herontdekken wat vrijheid betekent. 

 

Een initiatief van CINEMATEK, Cinea en Courtisane, in samenwerking met de Ambassade van Argentinië in Brussel en Instituto Cervantes.

 

Jauja

8 November, 2018 - 19:00
Cinematek, Brussel
talk+screening

Los muertos

9 November, 2018 - 19:00
Cinematek, Brussel
talk+screening

Liverpool

12 November, 2018 - 21:00
Cinematek, Brussel

Fantasma

14 November, 2018 - 19:00
Cinematek, Brussel