REBEL FILMS

24 December, 2019 - 27 February, 2020
CINEMATEK, Brussel

REBEL FILMS kwam tot stand in samenspraak met het collectief Club des Femmes en de Amerikaanse cineaste Lizzie Borden, die in februari 2017 op uitnodiging van Courtisane en CINEMATEK haar werk kwam voorstellen in Brussel. Dit programma is een voortzetting van deze ontmoeting en bevat behalve haar klassiek werk Born in Flames (1983) een twintigtal door vrouwen geregisseerde films van de jaren 1930 tot vandaag. 

Van het verborgen leven van meisjesscholen tot het publieke leven van protest, feest en politiek: REBEL FILMS traceert de veranderende ruimtes waar vrouwen bijeenkomen, via een twintigtal door vrouwen geregisseerde films van de jaren 1930 tot vandaag. Een geschiedenis van geliefden, vrienden en herrieschoppers.

In het Hollywood van voor de Motion Picture Production Code en in Weimar Berlijn kiezen pioniersregisseurs Dorothy Arzner en Leontine Sagan de meisjesschool als achtergrond voor hun vroege rebellenmeisjes terwijl bevrijde 1968 vrouwen op het toneel verschijnen in de films van Mai Zetterling en Ula Stöckl, feministische filmmaaksters van de tweede golf. Wereldwijd kwamen vrouwen op straat en voerden actie voor reproductieve rechten, kinderopvang, arbeidsrechten, raciale rechtvaardigheid, het beëindigen van oorlogen. De legendarische films die dit documenteren, wakkeren ook nu nog onze opstandigheid aan. Of ze nu folk songs gebruiken (L’une chante, l’autre pas; Carry Greenham Home), poëzie (A Place of Rage) of bankovervallen (Das zweite Erwachen der Christa Klages) of rap EN gewapende interventies (Born in Flames), de filmische meisjesbendes van de jaren 1970 en 1980 zijn in your face en heroveren de nacht. En zelfs de steppes, te paard, in Johanna d’Arc of Mongolia.

In de jaren 1990 maakten feministische films opgang in de Verenigde Staten: kostuumdrama’s (Little Women) en sportfilms (A League of Their Own). Buiten Europa en Noord-Amerika onderzochten filmmaaksters als Mira Nair, Kim Longinotto, Moufida Tlatli, Deepa Mehta en Lucrecia Martel de verhoudingen tussen familie, klasse en romantische relaties. Het nieuwe millennium brengt hernieuwde complexiteit en urgentie: Genpin en Zanan-e bedun-e mardan bekijken de gezondheid en seksualiteit van vrouwen vanuit een ecologisch en mythologisch perspectief. In Bande de filles en Les Bureaux de Dieu maken Céline Sciamma en Claire Simon ruimte voor vrouwen uit de Europese niet-witte arbeidersklasse. En Una Banda de Chicas toont ons de woede en vreugde in de muziekscène van Buenos Aires. Sluit je aan bij de opstand tegen gegenderd geweld en voor het recht om lawaai te maken!

 

Een programma by CINEMATEK in samenwerking met Club des Femmes en Elles Tournent. 

Dance, Girl, Dance

24 December, 2019 - 20:0028 December, 2019 - 20:00
CINEMATEK, Brussel

Little Women

25 December, 2019 - 18:003 January, 2020 - 20:00
CINEMATEK, Brussel

Water

10 January, 2020 - 18:0021 January, 2020 - 20:00
CINEMATEK, Brussel

Genpin

22 January, 2020 - 21:00
CINEMATEK, Brussel

La ciénaga

8 February, 2020 - 20:0023 February, 2020 - 18:00
CINEMATEK, Brussel

Gaea Girls

12 February, 2020 - 20:0026 February, 2020 - 18:00
CINEMATEK, Brussel