03: Paulo Rocha

5 April, 2019 - 18:30
SPHINX CINEMA

“Two of the most beautiful films of the ‘80s on Japan are shot by Paulo Rocha. A Ilha Dos Amores and A Ilha de Moraes are long studies-tributes to the life of Wenceslau de Moraes, the Portuguese poet who loved Japan where he spent most of his life. [...] These films, born after a preparation of over a decade, are the extraordinary result of a double love of their author, both for Moraes and for Japan (and already in the title there is the game of the anagram Moraes-Amores), with Rocha who ends up identifying with the character he studied, chasing the same ghosts, the two loves Oyone and Koharu, lost by the poet. ‘And have you ever met Koharu?’ An old Japanese man who had met Moraes asks him. It’s the last scene in the movie, and Rocha seems ready to remain on the Island of Love too.” — Marco Giusti

A Ilha de Moraes (Moraes’s Island)

Paulo Rocha
,
JP, PT
,
1984
,
DCP
,
colour
,
102'

A Ilha de Moraes, dat een duo vormt met A Ilha Dos Amores, is een poëtische documentaire over het enigmatische leven van Wenceslau de Moraes. Deze grote Portugese schrijver had, net als Paulo Rocha zelf, een verregaande fascinatie voor Aziatische culturen. Moraes woonde de laatste achttien jaar van zijn leven in Japan; Rocha fungeerde er van 1975 tot 1983 als cultureel attaché voor zijn land. Hij bezocht plaatsen waar Moraes nog werd herinnerd, sprak met afstammelingen van de schrijver, raadpleegde archieven en doorzocht dagboeken, foto’s en manuscripten om een intieme dialoog tot stand te brengen met zijn leven en werk en zodoende nieuwe perspectieven te openen op de geschiedenis van Portugal, Europa en het Verre Oosten. Hij maakte een reis van Lissabon naar Macao en Kobe tot in Tokushima, waar Moraes de laatste periode van zijn leven doorbracht en waar Rocha de levendige sporen aantreft van zijn aanwezigheid en de herinneringen die deze opmerkelijke schrijver er naliet. Rocha ontwikkelde deze film in nauwe samenwerking met filmmaakster en schrijfster Haneda Sumiko, mede-oprichter van Iwanami Productions naast o.a. Shinsuke Ogawa en Noriaki Tsuchimoto.

 

Restored in its original version by Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema.