Personal Problems

Bill Gunn
,
US
,
1980
,
DCP
,
colour
,
165'

Personal Problems

In 1979 sloegen Bill Gunn, schrijver Ishmael Reed en producent Steve Cannon de handen in elkaar voor wat Reed een “experimentele soap opera” heeft genoemd. Personal Problems biedt een oprechte en doorvoelde blik op het leven van de zwarte arbeidersklasse in New York en is tegelijk een uitzonderlijk en ongepolijst ensemblestuk met sterke rollen van artiesten als Vertamae Smart­-Grosvenor, Jim Wright, Walter Cotton en Sam Waymon, muziek van Carman Moore en cinematografie van Robert Polidori. De ruwe, vroege video­esthetiek, die vaak een eigen leven gaat leiden, en de onvoorspelbare narratieve (zij)sprongen van de twee afleveringen die samen dit filmische dubbelluik vormen, werden al gevierd als “niets minder dan het opblazen van de televisievorm” (Chuck Bowen, Slant) en “een verbluffend en volstrekt uniek kunstwerk” (Nick Pinkerton, Artforum). De film zou oorspronkelijk uitgezonden worden op publieke televisie in 1980, maar verdween voor vele jaren. Dankzij een zorgvuldige restauratie van de originele U-Matic banden is de film voor het eerst in tientallen jaren opnieuw te zien in haar volledige versie.

So what happens when a group of unbankable individuals tell their stories? Actors who have final say over their speaking parts? A director, who was found ‘too difficult’ for Hollywood? A composer, who would not submit to the formulaic mediocre soundtracks required by the industry? A Black male lead, who was not black enough? A Black actress lead who was not light enough? An actor who had been retired because he belonged to another era? He was a star during the ‘Race Films’ era. A cinematographer who chose art over expediency? An unmarketable male, a roguish charming home wrecker who didn’t look like Clark Gable? Three producers who, having no experience in producing movies, organized a production with the amount of money that Hollywood spends on catering? Maybe less. Some consider the result to be a classic.” — Ishmael Reed 

Gunn, Reed, and Cannon used new technology to walk back a classical genre stricture, and the result is something for which the white film industry never coined a category... Only hindsight allows us to see Personal Problems as it is: another path not taken, a miniature epic of radically compassionate filmmaking.” — Steve Macfarlane, Cinema Scope

 

English spoken, no subtitles

 

Restored in its original version by Kino Lorber and re-released in 2018.