Paruchizan zenshi (Prehistory of the Partisans)

Tsuchimoto Noriaki
,
JP
,
1969
,
video
,
b&w
,
120'

In 1969 verwierf Tsuchimoto, samen met leden van Ogawa Productions, bevoorrechte toegang tot een groep studenten die zich hadden gebarricadeerd in de universiteit van Kyodai in Kyoto. Tsuchimoto was kritisch voor het sektarisch conflict dat de verschillende linkse studentengroepen dreigde te verdelen, maar tegelijk ook gefascineerd door hun organisatietalent en wil om autonoom op te treden. Hij wou een analyse maken van het gebruik van geweld en de legitimiteit daarvan als een vorm van zelfverdediging. De film documenteert uitvoerig de discussies tussen de groepsleden terwijl ze hun tactiek bepalen, hun confrontatie voorbereiden, barricades bouwen en proberen om hun strijd uit te breiden door niet alleen de academische autoriteit omver te werpen, maar ook de samenleving als geheel. De film is een onschatbaar document van zijn tijd en één van de meest complexe reflecties op politiek geweld die ooit aan pellicule is toevertrouwd.

This film is perhaps the best documentary made, anywhere, about the student protests of the 1960s. Tsuchimoto was the only filmmaker or journalist allowed to witness the secret workings of an ultra-radical splinter group at the prestigious Kyoto University (alma mater of Oshima Nagisa). As Ogawa has done in Forest of Pressure, Tsuchimoto virtually lived with his subjects during the course of the shoot. Tsuchimoto, however, emerges as more even-handed than Ogawa toward his subjects, more dispassionate as a filmmaker. This is probably a function of the Partisan group’s overt desire for direct, violent confrontation with the authorities. While Tsuchimoto himself does not necessarily share his subjects’ views on the efficacy of violence, he does convey the honesty and intensity of the group members themselves.” — David Desser

 

Japanese spoken with English subtitles