Chameleon Street

Wendell B. Harris Jr.
,
US
,
1990
,
DCP
,
colour
,
93'

Deze hoogst originele existentiële zwarte komedie schetst de waargebeurde exploten van William Douglas Street Jr. (met veel charisma vertolkt door de filmmaker zelf), een compulsieve oplichter wiens onwaarschijnlijke successen worden aangespoord door het feit dat hij zwart is. Van de late jaren zeventig tot midden de jaren tachtig gaf Street zich herhaaldelijk uit voor iemand anders. Zo nam hij de rollen aan van een journalist van Time magazine, een stagiair chirurgie (hij voerde 23 succesvolle operaties uit), een Caribische uitwisselingsstudent aan Yale en een burgerrechtenadvocaat; een aaneenschakeling van misleidingen die hem uiteindelijk in de gevangenis deed belanden. Harris is niet geïnteresseerd in makkelijke psychologisering, maar verkent via dit onderwerp de paradoxen van het acteren (sommige slachtoffers van Street spelen zichzelf) en de onzichtbaarheid van zwarten in de Verenigde Staten. Dit verontrustende maar fascinerende schelmenverhaal doet denken aan een achttiende­eeuwse picareske roman... Wendell B. Harris Jr. demonstreert hier wellicht het donkerste gevoel van het zwart zijn sinds Ralph Ellison’s Invisible Man! (Jonathan Rosenbaum)

As it is, Chameleon Street exists as a gloriously strange one-off that deserves to be appreciated by a new generation sure to delight in its rich palette of cinematic reference, humour and formal invention. A lost masterpiece of black American cinema, Chameleon Street is, as I discovered, a cinematic road well worth walking.” — Ashley Clark, Sight & Sound

Like its character, the film keeps on freewheeling without a horizon in sight, aggregating sketches, voice-over comments, language changes (Street is keen on French) and more or less extravagant disguises (beautiful scene in which he puts on a costume from Jean Cocteau’s Beauty and the Beast), all the while retaining a tone of acid mockery reinforced by the sickly arrogance of the black chameleon.” — Camille Bui, Cahiers du Cinéma

 

English spoken, no subtitles